2.Les ensenyances que rebé en el col·legi dels pares jesuïtes d'Ontinyent
L'ensenyança secundària a Espanya
en aquests anys del segle XVIII estava atesa o bé per alguns ordes religiosos,
en gran mesura pels jesuïtes i en menor mesura pels escolapis i els
franciscans, o per les escoles anomenades de gramàtica o llatinitat que hi
havia e les ciutats de certa importància. No feia massa anys, el 1747, una
reial orde havia conferit major flexibilitat al límit mínim perquè una població
poguera tenir aquestes escoles, ja que n'hi havia una anterior de 1623 (capítol
de Reformació), segons la qual es prohibia fundar escoles de llatinitat en
poblacions que no foren capitals de corregimiento.
Açò anava a tenir molta importància ja que es fixava el mínim d'habitants,
perquè una població tinguera escola de llatinitat, en 300 veïns (uns 1.300
habitants), la qual cosa significava, per exemple, que a partir d’aleshores
Ontinyent podia tenir escola de llatinitat.
D'altra banda, en una capital de corregimiento com era San Felipe hi havia des de 1721 dos aules de llatinitat,
una anomenada de menors, on s'ensenya-va, de forma memorística, lliçons de
llatí, i la de majors, on els educands practicaven exercicis de sintaxi llatina
i estudiaven fragments de textos. Ultra això, aquestes escoles proporcionaven
alguns coneixements que eren de lògica, dialèctica i un poc de la física
aristotèlica, i, per descomptat, doctrina cristiana i pràctiques piadoses.
Aquesta ensenyança secundària
estava encamina da a proporcionar als futurs sacerdots, metges, i juristes
fonamentalment, el domini de la llengua llatina amb el fi que pogueren accedir
a algun dels tres graus de titulació universitària: és a dir, el de batxiller,
que era el més ordinari i habilitava per a l'exercici professional; el de
llicenciatura, que s'assolia després d'uns cursos complementaris, al qual tan
sols hi arribava una minoria per les elevades despeses que comportava, entre
les quals la tradicional cerimònia de la investidura; i finalment el de doctor,
que tenia un significat més bé honorífic i comportava despeses més grans, per
la qual cosa encara eren menys els qui l'obtenien.
Les escoles de llatinitat en
poblacions mitjanes de conformitat amb la reial orde de 1747 que hem comentat,
anaven a proporcionar, per tant, l'oportunitat que aquests fills de membres
dels ajuntaments, professionals, o terratinents que podien donar una carrera
als seus fills, l'aconseguiren sense fer desplaçaments costosos, però, al mateix
temps permetria que alguns fills de llauradors i artesans pogueren també
estudiar i tenir alguna carrera, com fou el cas d'Ortiz. El fet de desplaçar-se
fins a San Felipe i afrontar la despesa de les escoles de llatinitat era una
cosa que els seus pares no podien assumir, però Ontinyent era prop i podia
anar-hi i tornar al poble sense massa cost per als seus pares. A més, com ja
hem assenyalat, els pares jesuïtes podien ensenyar-lo gratuïtament.
Església Sant Pere Apòstol d'Aielo de Malferitñadi |
Ontinyent tenia llavors un poc
més de 6.000 habitants. En la població hi havia diversos convents del segle XVI
com el de Sant Joan i Sant Vicent dels pares dominics, el dels carmelites
calçats, el dels franciscans i el de Sant Cristòfol de frares caputxins, i
altre del segle XVII que era el de Sant Bernardí o alcantarins descalços.
D'aquests convents l'únic del qual hom té constància que impartien ensenyances
a alguns alumnes seglars era el dels franciscans, car se sap que l'Ajuntament
hi contribuïa amb alguna ajuda econòmica per al convent. Però coincidint amb la
reial orde anteriorment esmentada de 1747, segons la qual podia haver a
Ontinyent una escola de llatinitat, adquirirà protagonisme en aquest sentit la
congregació de pares jesuïtes, ja que l'Ajuntament els encarregà l'ensenyança
secundària destinada als xicots de la població, i és que, els més de cent col·legis
de pares jesuïtes que en aquells anys hi havia a Espanya no tenien cap
competència possible quant a ensenyança, car podien oferir una educació barata,
gratuîta en mo casos, en bons edificis, molts d'ells, com en el cas del d'
Ontinyent, de construcció recent, i amb un professorat competent.
Els pares jesuïtes havien fundat
a Ontinyent una congregació el 1705, i prompte començaren a fer construir un
temple i la seua pròpia residència aprofitant els solars cedits per certa
piadosa senyora de la població en el carrer anomenat aleshores de Sant Francesc
(actual carrer Major). El temple, que fou beneit el 7 d'agost de 1751, tenia
totes les característiques dels temples dels jesuïtes, és a dir àmplia nau central
amb capelles laterals, tribuna oberta en la part superior de dita nau, i
decorat amb elements barrocs bastant discrets.
Així doncs, mentrestant es
construïa el temple, al voltant del 1747, tal com hem assenyalat, es feren
càrrec de l'ensenyança secundària de la població, per a la qual cosa acordaren
amb l' Ajuntament alguna aportació econòmica. Al principi van ser molt pocs els
xicots que els pares acceptaren per a donar-los lliçons, però, una vegada
acabades les obres del temple, és a dir al voltant de 1753, ampliaren el nombre
d'aquests xicots, ja que així ho fa constar I’ Ajuntament d'aleshores en
relació amb la quantitat que es devia als pares jesuïtes per l'augment en el
nombre de xicots de la població que acudien a la residència o col·legi dels pares
a aprendre. Això és important perquè fou tot just en aquell temps quan Ortiz
degué assistir al col.legi; per tant, hem de suposar que també alguns xicots de
poblacions veïnes, molt pocs segurament, foren admesos per a rebre allí
ensenyança.
Com ja hem avançat, tenim la
certesa que no residí a Ontinyent durant aquests anys en què acudí al col·legi.
Dos eren els possibles itineraris per a arribar des del seu poble a Ontinyent
(situat a un poc més d'una llegua de distància); un, el principal, era el camí
reial de Xàtiva a Ontinyent que podia suposar una hora caminant; si agafava
aquest camí, una vegada eixia d'Aielo havia de creuar el riu Clariano dos
voltes: la primera prop d'Aielo per un antiquíssim pont, i la segona, a les
envistes d'Ontinyent. L'altre itinerari, pel qual es tardava menys temps, era
seguint el riu i la sèquia des d'Aielo travessant el profund barranc de la Fos,
recorregut, aquest, on hi havia di versos molins batans que estaven en
activitat en aquesta època.
Sobre com era el col.legi que els
pares tenien en el carrer de Sant Francesc sabem que estava annex al temple i
era la seua pròpia residència. De fet, l'ensenyança als xicots era impartida
pels pares en el prop refectori; aquesta sala feia 45 pams de llarg per 2
d'ample; després hi havia una escala per a pujar a les habitacions dels pares,
i un hort que donava al riu per la part posterior de l'edifici, amb uns muret baixos
a uns 60 pams del barranc.
La comunitat estava formada per
onze pares, alguns noms dels quals coneixem. Era rector des del 14 de juliol de
1752 el pare Miquel Badia, el prefecte espiritual era llavors el pare Josep
Fabian o Fabiani el qual fou poc després rector: el prefecte d'estudis era el
pare Rafael Canicia, el prefecte de l'església el pare Pere Sierra, el mestre
d'humanitats el pare Manuel Lago, el mestre de gramàtica el pare Josep Mas, i
el mestre d'història el pare Miquel Alegria.
Aquests van ser, doncs, els pares
que tingué com a mestres. Sobre el mètode educatiu dels jesuïtes en general
n'hi ha que es basaven en el Ratio
Studioru que datava de 1586, el qual, com diu Domínguez Ortiz, era un
mètode d'estudi que, tot i que un poc endarrerit en relació amb els nous vents
que bufaven a Europa, resultava superior a l'habitual a Espanya, i així, es
pretenia que l'emulació substituirà els castics corporals, i el quadre
d'ensenyança, encara que de base tradicional, s'enriquia amb alguna assignatura
humanística, de vegades fins i tot de matemàtiques i física; també conservaven
a voltes restes del que havia sigut el teatre escolar renaixentista, i, en
alguns col·legis, se'n feien representacions. Esment a banda mereixen les
llengües clàssiques, en les quals es basava bona part de la seua ensenyança, ja
que era una forma d'acostar-se a les fonts de la revelació, i ací els jesuïtes
havien arribat a conciliar com ningú l'antiguitat amb el cristianisme. Fet i
fet, la seua expulsió el 1767 acabà d'accentuar el fracàs dels estudis humanístics
a Espanya, cosa que havia començat ja a esdevenir en el segle XVII. L'aspecte
espiritual es basava en la freqüència de la comunió i en la devoció pel sagrat
cor de Jesús, i podem afegir-hi que, en aquell temps, nasqué a Ontinyent la
congregació del sagrat cor de Jesús fundada pels pares.
Ortiz potser hi assistí,
segurament de forma irregular, és a dir els dies que el seu pare no necessitava
cap ajuda al camp o no hi havia altres impediments, com ara el climàtic. Del
que sí que hi ha constància s que tingué un gran aprofitament en els seus estudis
al col·legi de fet el seu domini en la llengua llatina degué ser ja
considerable en aquests anys.
Església Sant Pere Apòstol d'Aielo de Malferitñadir |
Durant aquest període, i pel que
fa a Ontinyent, cal fer esment que va ser llavors quan ingressà en el convent
dels dominics d'Ontinyent un xic anomenat Lluís Galiana (en l'any 1755), el
qual tenia quinze anys (fou, com és ben conegut, l'autor, entre altre escrits,
de la coneguda obra Rondalla de rondalles);i
tenia uns deu anys un xiquet anomenat Antoni Conca (havia nascut a Ontinyent el
1746), el qual des ingressaria en l'orde dels Jesuïtes, i ja en Itàlia, després
de l'expulsió d'Espanya dels pares, publicà algunes obres de gran interés,
entre les quals la seu coneguda Descrizione
odeporica della Spagna, Són els anys, en fi, en què els pares jesuïtes d'Ontinyent
fan una gran labor en Ontinyent quant a predicació, assistència als malalts,
tot col·laborant en celebracions religioses, tal com reflecteixen els llibres
d'actes de l'Ajuntament corresponents a aquests anys cal esmentar les
processons i rogatives celebrades llavors com a conseqüència de les plagues de
llagostes que devastà el camp d'Ontinyent i dels pobles veïns.
Acabada aquesta etapa de la seua
vida, i potser amb la recomanació dels pares jesuïtes perquè continuarà estudis
en la Universitat de València, Ortiz es trasllada a aquesta ciutat el 1757 en
la universitat de la qual no té cap dificultat en l'examen que ales hores
s'anomenava de Batxillerat en Arts, el qual consistia a tenir coneixements de
llatí, i llegir algunes lliçons d'Aristòtil que els professors feien
argumentar. Amb l'examen de Batxillerat en Arts aprovat es matricula en el Curs
de Filosofia Tomística amb la intenció d'obtenir el títol de grau.
La Universitat de València, i més
en els estudis de tomística, estava bastant ancorada en el passat, com que no
és estrany que se sentirà atret per les ensenyances de dibuix que eren
impartides en unes aules cedides per a aquest fi en el propi edifici de la
Universitat. Aquestes aules estaven sota l'advocació de santa Bàrbara (ací
naixeria l'ambient artístic d'això que més tard donaria lloc a la creació de la
Reial Acadèmia Valenciana Nobles Artes). Les seues bones aptituds per al
dibuix, que potser els pares jesuïtes ja notaren, i una forma de ser poc
conformista, degueren influir en la seua decisió. En acabant vindria el disgust
dels seus pares que no entengueren aquesta afecció del seu fill al marge de
l'objectiu principal dels seus estudis a València, que era aconseguir el grau
de doctor per a després preparar-se a rebre les ordes sagrades. I, per tant, la
tornada obligada de nou al poble durant un temps, fins que els seus pares
reconsideraren la seua decisió i pogué estudiar en la Universitat d'Oriola, on
obtingué el grau de Doctor en Dret Canònic i Civil en aquesta Universitat en
l'any 1764.
Desprès resideix novament a
València, on estudia teologia i es prepara per a la seua ordenació sacerdotal,
Però al mateix temps participa en la junta preparatòria del que serà la Reial
Acadèmia de Sant Carles (els seus reials estatuts van ser aprovats el 1769),
anys en què completa la seua formació en dibuix i estudia els tractats clàssics
d'arquitectura.
Els jesuïtes són expulsats
d'Espanya el 1767, i possiblement no podia pensar Ortiz aleshores que, anys
després, durant la seua estada a Itàlia entre 1778 1784 per a treballar la
coneguda versió espanyola e l'obra d'arquitectura de Vitruvio, hi trobaria molts exjesuïtes espanyols i italians, amb
alguns dels quals mantingué una bona amistat, i, a més, va ser testimoni de
l'ambient que hi havia a Roma a propòsit de la supressió de l'orde firmada pel
papa Climent XIV el 1773.
FERRAN GOBERNA ORTIZ
(Alba Núms. 13/14 (1999)
Ontinyent, pag. 99-105,
NOTES
1. Per a una relació d'obres
d'Ortiz hom pot consultar AGUILAR PIÑAL, Francisco, Bibliografia de Autores Españoles dei Siglo XVIII, CSIC, 1983, tom
VI, pàg. 210-214.
2. En l'any del naixement
d'Ortiz, és a dir el 1739, era senyor d'Aielo Francesc Roca i Malferit, el qual
morí el 1742 sense descendència, i al qual succeí llavors el seu germà Carles
Roca i Malferit, que morí el 1760. Després heretà la senyoria el seu fill
Salvador Roca i Pertusa, que fou amb qui els veïns d'Aielo mantingueren
diversos plets en la Reial Audiència de València a les acaballes del segle
XVIII i el primer terç del segle XIX sobre assumptcs relacionats amb el règim
senyorial.
3. Resumen de los méritos,
titulos, grados, etc., de Don José Ortiz,
presbítero, deán y canónigo de la insigne colegial iglesia de la ciudad de San
Felipe, académico de honor y mérito de la Real Academia de San Fernando,
honorario de la de San Carlos de Valencia y de la Real de la Historia, y
Bibliotecario Honorario de S. M. Fou escrita per Tomás Enguídanos el 1824 i
publicada en el Boletín de la Real Academia de la Historia, t. LXXXIX, quaderns
II-IV, agost-octubre de 1921, pàg. 362-368.
4. La benedicció i el solemne
trasllat del Santíssim Crist de l'església vella al nou temple tingué lloc el
25 de juliol de 1744
5. veg. l'expedient de la seua
ordenació sacerdotal en l' Arxiu Diocesà de València, secció l, fons 1, carpeta
20, clement 6.
6. Veg. a l'Arxiu Municipal
d'Ontinyent (AMO) els llibres de protocols de l'escrivà d'Aielo Francesc Josep
Martínez i Vicente corresponents a aquests anys. A Aielo també residia un metge
anomenat Vicent Ribes.
7. DOMINGUEZ ORTIZ, Antonio, Carlos III y la Enseñanza de la Ilustración,
Madrid, Alianza Editorial, 1988, pag. 163.
8. TORRECTROSA, Vicent, Il·lustració i Educació. Xàtiva (1707 1848),
Xàtiva, 1988, pag. 47-50
9.Anys després, quan la Reial
Societat Econòmica d'Amics
del País de Valencia tenia un important paper en el foment de la indústria i l'educació amb la creació de premis, comença a constar que en alguns pobles ja hi havia mestres i cases d'escola, com ara a Aielo l'any 1777, segons un document d'aquesta Reial Societat, el qual esmenta l'existència de cases d'escola, d'ensenyança en determinades hores, i dos mestres, Bartomeu Vidal, que seria el dels xiquets, i Maria Ortiz, la de les xiquetes. Vegeu RSEAPV C-4 /III/ núm. 316 (1777).
del País de Valencia tenia un important paper en el foment de la indústria i l'educació amb la creació de premis, comença a constar que en alguns pobles ja hi havia mestres i cases d'escola, com ara a Aielo l'any 1777, segons un document d'aquesta Reial Societat, el qual esmenta l'existència de cases d'escola, d'ensenyança en determinades hores, i dos mestres, Bartomeu Vidal, que seria el dels xiquets, i Maria Ortiz, la de les xiquetes. Vegeu RSEAPV C-4 /III/ núm. 316 (1777).
10. Arxiu Històric Nacional (AHN),
Consejos, 6.809, núm. 10
11. AMO, llibres de protocols, Ilibre de l'escrivà d'Aielo Francesc Josep
Martínez i Vicente de l'any 1757, escriptura del 31 de desembre (inventari dels
mobles que hi havia en la casa del doctor Patrici Ferrer quan va morir)
12. El azote de tunantes, holgazanes y vagabundos. Obrita divertida y útil,
en que se descubren los engaños de los vagabundos y falsos mendigos que corren
el mundo a costa nuestra. Refiérense muchos casos acontecidos en materia de
vagos para desengaño e instrucción de las personas incautas crédulas y
demasiado sencillas, Madrid, impremta de Mateo Repullés, 1803, pàg. 63-65
13. L'única referència, a banda
de certes notes biogràfiques manuscrites que no comentem ara i ací, es troba en
l'obra Biografia Eclesiástica Completa,
redactada por una reunión de eclesiásticos y literarios, y revisada por una
comisión nombrada por la autoridad superior eclesiástica, Madrid, impremta
de D Alejandro Gómez Fuentenebro, 1863, t. XV, pàg. 1.180-1.192.
14. DOMINGUEZ ORTIZ, Antonio, op.
cit., pàg. 72-74
15. TORREGROSA, Vicent, op. cit.,
pàg. 47-50
16. Sobre el col·legi dels
jesuïtes d'Ontinyent vegeu els treballs d' Arturo Llin Cháfer, «Antonio de Borja fundador y rector del
colegio de Jesuitas de Ontinyent», en la revista Moros i Cristians,
Ontinyent, 1995; «Los jesuitas del
colegio de Ontinyent», en la revista Moros i Cristians, Ontinyent, 1987; i
«El colegio de la Compañía de Jesús»,
en la revista Programa de Festes de la Puríssima, 1983. I d'Alfredo Bernabeu, «Historia y anécdota de la iglesia de San
Carlos», en la revista Moros i Cristians., Ontinyent, agost de 1976.
17. LLORA TORTOSA, Antonio, Ontinyent y su historia Ontinyent,
1992, pàg. 453
18. Vegeu la nota 5. 19. AHN,
secció Clero-Jesuïtes, lligall 77
20. Vegeu la nota 16.
21. Almenys ja ho era el 1756
quan tingué lloc la plaga de llagostes que devastà el camp d'Ontinyent i dels
pobles veïns durant l'estiu d'eix any, i continuava sent-ho el 1767 quan foren
expulsats els jesuïtes d'Espanya.
22. Aquests dos pares
s'encarregaven també d'ensenyar el catecisme als fidels de l'església.
23. Vegeu la nota 14
24. BEVIA PASTOR, José V., «En torno a la formación humanística en la
segunda mitad del siglo XVIII: el jesuita alicantino p. José Reig», dins el
Primer Congrés d'Història del Pais Valencia, València, del 14 al 18 d'abril
de 1971, Universitat de Valen cia, 1976, vol. III, pàg. 655-677
25. Vegeu la nota 13.
No hay comentarios:
Publicar un comentario