Hostelers dels anys 20. El matrimoni format per Concepció Mateu Sanchis, JoséMartínez i el fill José Martínez Mateu. |
Sempre era una festa quan arribava al
poble un grup de volantiners. Perdura
en la memòria de la gent d’Aielo la bona acollida que tenien i el revol que es formava quan s‘anunciava
l‘espectacle. Amb este article, hem volgut rescatar de l’oblit els records
d’una manera de viure del passat, un ofici que mostra de quina manera s’ho
passaven be els nostres pares i avis quan eren xiquets i joves, i que reflexa
alhora com han canviat els temps.
En un poble sense moltes distraccions, com
era l’Aielo del passat, un grup de titellaires, un espectacle, fora bo o sense
qualitat, era una novetat que no calia
perdre‘s. No era necessari que foren festes, la festa la portaven ells, en
qualsevol moment venia esta gent ambulant i sense destinació fixa que tenia la
vida nòmada com part de l’ofici. La seua finalitat era divertir en cada lloc en
el que actuaven i amb això viure alguns, o més be, malviure la majoria.
Els primers volantiners, sempre amb
vestimentes cridaneres de vius colors i en ocasions estrafolàries per la forma,
treballaven de manera familiar. La majoria de les vegades un sol individu amb
la dona i els fills. La dona acompanyaria l’actuació fent sonar alguna
pandereta o tamboret i els fills passant el plateret demanant una mísera
recompensa.
Sempre
es complia el mateix ritual. Primer es demanava permís a les autoritats
del poble per a poder fer l’actuació i després vendria el bàndol anunciador.
L’agutzil, amb trompeta i bona veu, anava de cantó a canto del poble dient el
lloc i l’hora de l’espectacle. No calia més, perquè de segur que des del mateix
moment d’arribar, tota la gent ja era sabedora que els volantiners estaven a
Aielo. Perquè en un poble tot se sap i
perquè els volantiners es feien de notar. Així que, la gent, amb desig de
passar-ho be, oblidar-se per unes hores dels afers quotidians i amb gana de
distreure’s, acudia al lloc previst. Després els volantiners actuaven , se
n’anaven i volta a començar en altre poble.
I tots anaven a parar a l’hostal. Els hostals
complien una important funció en temps, per sort passats, en els que els camins
eren quasi intransitables i en els que les distàncies de poble a poble, sent
les mateixes que ara, eren eternes. Tractants, venedors, firers, músics en
festes... i volantiners... eren els qui anaven. Els animals que arrossegaven
els carros feien més del que podien i recorrien molts quilòmetres, tanmateix no
podien fer mai el camí d’anada i de tornada un mateix dia. Així els hostals
eren els encarregats de donar acollida i pessebre a viatgers i cavalcadors.
En 1844, l’hostal
més important d’Aielo estava a la plaça
“Meson”, en el nº 5, huí en dia plaça de Sant Engraci. Una plaça que era el
centre del poble, una plaça animada i bulliciosa on es discorria gran part de
la vida dels aieloners: el mercat setmanal que concentrava totes les dones que
anaven a comprar els queviures de la
setmana i centralitzava els entreteniments festius.
I l’hostal, la gran casa hostatge presidia la
plaça. L’encarregat, en aquells anys, de donar llit i en molts casos menjar als
forasters transeünts que venien per un dia o per molts, era José Biosques.
Segons l’índex de Juan Bautista Bataller conservat a l’arxiu parroquial, no era
nascut al poble ni tenim constància de que es casara amb alguna dona del poble o
que tinguera fills inscrits a Aielo.
Poc se sap més d’esta posada en aquell temps
de mitjans del segle XlX, però si podem endevinar l’ambient que es viuria entre
les seues parets. Gent variada, diferent, que visitava el poble per motius
familiars, festius o de negocis, uns dormint a les màrfegues dels llits, altres en sacs de pallocs a
terra, cadascú tenia el seu lloc, cadascú sabia on pararia a l’arribar al
poble. Generalment eren gent assídua, que repetia cada cert temps i
l’encarregat de l’hostal ja sabia on volia dormir cadascú. I els animals també
tenien una gran quadra on podien descansar i on podien menjar. Podem pensar que
es formava com una gran família entre els que es quedaven a dormir i els
hostalers.
Per això assegurem, sense por a enganyar -
mos, que en l’estiu de 1844 la tristesa va arribar a tots els que s’hi quedaven
a l’hostal i va entrebancar la vida entre les seues parets. Al poble eren les
festes majors, feia deu anys que es celebraven en honor al Crist de la Pobresa
que havia salvat al poble d’Aielo de la malaltia del còlera i quatre anys que,
a més a més, es veneraven les relíquies de Sant Engraci. Les festes patronals
era una ocasió especial que invitava a deixar de banda les preocupacions i
gaudir de les distraccions que la festa oferia.
I una de les diversions que mai faltava era la de l’espectacle que brindaven els volantiners,
que de sobra sabien quan eren les festes en cada poble i cap allà que acudien, carregats amb tots els
atifells necessaris i plens d’il·lusió per no deixar passar la ocasió de
divertir a tothom amb el seu vell ofici.
I és que un fet va enterbolir l’alegria de
les festes de 1844 i l’alegria de tothom, sobre tot dels volantiners que aquell
any havien vengut al poble. El dia 9 del mes d’agost, passades les festes del
Crist de la Pobresa, una família de volantiners perdia la seua filla, entre les
quatre parets de la cambra de l’hostal de la plaça. A Manuel Sales, de Castelló
de la Plana, i la seua dona Manuela Real, segons consta al registre civil de
defuncions de 1844 se’ls moria la seua filla menudeta.
L'equilibrista o volantiner, segons una auca de la primera meitat del segleXIX |
Tal volta ja estaven fent els preparatius i embalatges per anar-se’n a altre poble a portar l’espectacle i la festa. Ací ja ho havien fet. Ja havien animat a la gent d’Aielo, i havien rebut l’entusiasme de tots els que es van concentrar per veure’ls Encara quedaria en l’ambient el ressò de l’aplaudiment a la mateixa plaça... encara es podria sentir el riure de la menudalla quan el volantiner deia alguna gràcia... I ara el volantiner i la seua dona ploraven. També tindrien pesar, els encarregats de l’hostal i els que s’hi quedaven a dormir a la posada en eixa primera setmana d’agost perquè al remat, com ja s’ha dit, tots formaven com una família.
Faria al voltant d’una setmana que el volantiner i els seus, havien arribat a Aielo, havien demanat el permís a les autoritats pertinents, com era la seua obligació, i havien muntat l’espectacle.
Al sentir el ban de l’agutzil, les dones
d’Aielo agafarien les seues cadires, anirien cap a la plaça l’hostal i
formarien un cercle destinat a l’actuació.
El veïnat de la plaça l’hostal era el públic
privilegiat, era el primer en posar la cadira o en tot cas podia veure
l’espectacle des del balcó de sa casa.
Els veïns que hi vivien, segons el padró de
riquesa de 1841, eren a més a més de l’hostaler ja anomenat
Jose Biosques, Salvador Sanz Pablo que s’hi dedicava a la compra i venda de
gra; Florencio Soler, Antonio Martí, la viuda de Manuel Colomer, Josefa
Castelló, una viuda molt ben situada amb moltes terres; Joaquin Galiana y Sanz,
Francisco Sanz y Perales, la viuda de Salvador Juan, la viuda de Bautista
Castelló que s’hi dedicava també a la compra i venda de gra; Francisco Mompó y
Mira que segons consta tenia una
industria con dos pollinos.
També estaven molt prop els veïns del carrer
San Roc: Pasqual Ortiz y Vidal, que
era tractant de cavalls; Salvador Vicent y Soler que era agrimensor; Rafael
Vicent y Faus, Bautista Calabuig y Gironés, Bartolomé Vicent, que s’hi dedicava
a la compra i venda de ramat de cabres; Patricio Vicent, que era jornaler;
Ermenegildo Ortiz, que tenia una taverna; Rita Mira, que era viuda; Marcos
Vicent, jornaler; Rafael Bernabeu, que treballava cobrant les contribucions;
Jacinta Sanz, que era viuda i es guanyava el jornal comprant i venent vins;
Francisco Nicolau, Vicente Martí, que tenia una
industria de brasero segons consta al document consultat i Bautista Sanz y
Satorres, que es dedicava a la compra i venda de gra i també tenia moltes
terres.
Tots estaven prop del lloc de l’espectacle i
de segur que serien els primers en hi acudir.
Volantiner pasant la maroma, segons una auca de la primera meitat del segle XIX. |
Durant molts anys vingueren a Aielo
volantiners, i foren molts més el que seguirien venint. En els anys posteriors
a la guerra civil, un dels que més va
actuar a Aielo, va ser el volantiner, fill del poble, Leopoldo Castañeda conegut amb el nom artístic de “Regaera”, i
recordat per tot aquell que va gaudir de les seues gràcies. Leopoldo va viure
l’ambient dels volantiners des de xicotet, com molt bé podem constatar llegint
la seua acta de naixement:
“En la
Villa de Ayelo de Malferit siendo las nueve horas del dia cuatro del mes de
marzo de mil novecientos siete......compareció Juan Bautista Castañeda Sanchis
natural de esta dicha Villa de veintisiete años de edad, casado, bolantinero, ambulante, presentado con
objeto de que se inscriba en el Registro Civil un niño y al efecto como padre
del mismo declaro:
Que el
indicado niño nació a las cuatro horas del dia de hoy en la casa calle de las
Pimicias numero tres.
Que es
hijo legítimo del declarante y de su mujer Elisa Catala Escaloni de veinte y
nueve años de edad, casada,natural de Hiendelaencina provincia de Guadalajara,
ambulante, dedicada a bolantinera.
Que es
nieto por la línea paterna de Miguel Castañeda Juan difunto en esta repetida
Villa, natural de la misma y de Dolores Sanchis Bataller difunta en la Alqueria
de la Condesa en esta provincia, natural de esta susodicha Villa y por la línea
materna de José Catalá difunto en Benifayó de Espioca en esta provincia natural
de Sevilla; y Dolores Escaloni Ferrando, viuda
, natural de Ciudad Rodrigo provincia de Salamanca, bolantinera ambulante....
Els avis de Leopoldo van ser els primers de
la saga familiar que s’hi dedicarien a este ofici, i l’acompanyaven en
l’espectacle els seus fills, un d’ells era Juan Bautista Castañeda, el pare de Leopoldo.
Del pare, Juan Bautista Castañeda Sanchis,
que va néixer en Aielo segons consta a l’acta del naixement el dia tretze de
febrer de 1879 al carrer San Llorenç nº 15, es conta l’anècdota que un dia un
carreter el va desafiar a tirar-se d’un pont baix a canvi d’un xavo. “Rana” no
ho va dubtar i es va tirar. L’home es quedà espantat de veure com es tirava i
anava a matar-se del colp. Però no va ser així, “rana”, va pujar de nou al pont
sense més, exigint els diners que li pertocaven del tracte. I és que, el que no
sabia el carreter era la facilitat que tenia per als
volantins...i que segurament el menut ja anava amb son pare de poble en poble.
Així que de major, a volantiner va continuar dedicant-se seguint les petjades
del seu pare. Juan Bautista actuava amb els fills, un d’ells Leopoldo, i es
recorda sobre tot a una filla que li deien Iluminada que creava expectació quan
actuava sobre cavalls, saltant d’un a l’altre. Leopoldo, heretaria del pare, a
més de l’ofici el malnom “rana” amb
el que se’ls recorda en Aielo.
Quan va morir el ja retirat volantiner Juan
Bautista, casualment ,“Regaera” tenia actuació al poble. Així que, va enterrar
al pare i, com tot artista que li se presenta el mateix cas, va haver de fer
riure per la nit. Les despulles del pare van quedar per sempre a Aielo. Molta
gent recorda la seua desapareguda tomba en terra, perquè s’identificava
fàcilment per estar envoltada d’una reixa de ferro negre.
Leopoldo, va seguir l’ofici amb els germans,
fills, nebots i amb Fe, la seua dona. Encara que tenien residència fixa a
Corvera de Murcia, van continuar la vida ambulant necessària en este treball.
La dona no sols l’ acompanyava amb molta gràcia, destresa i habilitat en el seu
espectacle, a més a més era l’encarregada de fer el vestuari.
Als espectacles, “Rana” o “Regaora feia de
tot, passar la corda, volantins, màgia...però el que més li agradava fer era de
pallasso, sempre amb la seua disfressa plena de simulats pedaços. Era
l’imprescindible personatge que amb els seus disbarats feia riure a tots,
i tenia certa “gràcia natural” que
convertia cada paraula en una rialla. ”El que sap sap i el qui no s’ensenya”
era la seua frase preferida i repetida alhora que feia un gest mostrant la
punta de la gran sabata que portava. Actuava en parella, junt a altre pallasso
anomenat Egea. “Rana” i la seua família, venien cada dos o tres anys a actuar a
Aielo, i durant tota una setmana es podia gaudir del treball de tots, però el
que més agradava, eren les ocurrències tan espontànies que tenia. Quan el seu espectacle venia al poble, no calia fer
bàndol, tothom podia veure pels carrers als artistes i sentir el soroll de la
música i el rebombori que armaven. Desprès, generalment anaven a actuar a
Olleria.
Es conta la fatídica anècdota de que un dia mentre actuaven a la plaça l’hostal, va passar un bateig pel carrer de baix, la comitiva anava distreta cantant les cançons típiques de l’ocasió, en un moment donat el padrí va llençar caramels i cèntims, sense adonar-se que anaven cap al cercle que formava el lloc d’actuació i era just en el moment en el que la filla de “rana” realitzava un exercici d’equilibri. Per sort el pare la va arreplegar abans de caure i va evitar la tragèdia. Durant la setmana que Leopoldo es quedava a Aielo, aprofitava per a veure la família. Carmen Soler recorda quan anava a casa de sa mare, Dolores Egea Castañeda, que era cosina i a la que sovint li deia: fes-me una cassola de naps que estic més desmaiat que un volantiner.
"Regaera" i la seua família fent un número d'equilibri. |
Es conta la fatídica anècdota de que un dia mentre actuaven a la plaça l’hostal, va passar un bateig pel carrer de baix, la comitiva anava distreta cantant les cançons típiques de l’ocasió, en un moment donat el padrí va llençar caramels i cèntims, sense adonar-se que anaven cap al cercle que formava el lloc d’actuació i era just en el moment en el que la filla de “rana” realitzava un exercici d’equilibri. Per sort el pare la va arreplegar abans de caure i va evitar la tragèdia. Durant la setmana que Leopoldo es quedava a Aielo, aprofitava per a veure la família. Carmen Soler recorda quan anava a casa de sa mare, Dolores Egea Castañeda, que era cosina i a la que sovint li deia: fes-me una cassola de naps que estic més desmaiat que un volantiner.
I va anar treballant portant la diversió allà
on anava fins que es va retirar. Tanmateix, quan tenia 87 anys va retornar amb el circ
Austràlia, muntat per la neta Matilde Muñoz, filla de Elisa Castañeda i neta de
Leopoldo. Va morir l’any 2000, passats els 90 anys. En els últims temps s’hi
dedicava a portar la diversió als menuts en un transport escolar en Corvera.
"Regaera" i "Egea" eren en el seu espectacle, la parella de pallassos imprescindibles i esperada en tot el circ. |
Alguns dels fills de Leopoldo i Fe també
continuaren treballant en diversos circs i recorreguent diversos països
d’Europa, i encara en l’actualitat segueixen en l’ofici alguns nets.
Durant l’estada al poble, Leopoldo amb la
dona, els fills i els demés integrants de l’espectacle, es quedaven a dormir a
l’hostal que estava situat a la mateixa plaça on actuaven. L’hostal, en eixos
moments era propietat, des de 1923, de Concepcion Mateu, i encara huí en dia la
seua filla Emiliana Sanchis, hereva de l’hostal i de l’ofici, coneguda per
Conxa “la de l’hostal”, no pot oblidar a “rana”, que era parent llunyà seu, i a la seua dona, i recorda el seu
espectacle, que era un gran divertiment. De la dona murciana rememora que era
una dona molt valenta, polida, guapa i molt organitzada. Tots els atifells els
portaven en caixes i baguls, tot ordenat i cada cosa al seu lloc, i a l’hora
del muntatge de l’espectacle ho tenia tot a mà.
La vida dins de l’hostal continuava igual com
sempre, obrint les portes als transeünts o gent que no tenia casa en el poble
quan venia a passar un temps. Era el cas de l’artista “regaora” i la família, i
el cas d’algun metge o mestre, músics en festes, treballadors provisionals en
l’ajuntament, compradors, els firers que periòdicament venien o els venedors de
sempre: de teles, de menjar, de
gerres...
I
l’ambient a la plaça de l’hostal continuava igual d’animat que cent anys abans,
quan es gaudia de les danses o quan es feia
mercat ininterrompudament setmana rere setmana fins el segle XIX. En la
primera meitat del segle XX, la vida a la plaça seguia igual d’entretinguda, amb cine d’estiu nugant un llençol d’arbre a
arbre, les cues per arreplegar aigua a la font o espectacles com el recordat
del volantiner d’Aielo i la seua família. Els veïns ja no eren els mateixos que
cent anys enrere, en tot cas, estaven molt ben avinguts i eren molt divertits,
segons els records de Conxa “ la de l’hostal” remuntant-se a quan ella era
menudeta. Era gent que aprofitava qualsevol moment per eixir de dins de casa i
muntar la festa a la plaça.
Amb el temps, l’espectacle del volantiner
solitari que fa de tot, va anar desapareixent. Per treure més rendiment a l’espectacle s’ajuntarien
més persones i així donar al públic més varietat. A l’espectacle s’afegirien
gimnastes, tragafocs, ballarines damunt de cavalls, més pallassos, domadors... i músics. La
musica és faria imprescindible per a fer rodar els cavalls per la pista, per a
sincronitzar els salts, per fer jocs amb
les boles, que van de la ma al cel i del cel a la ma i mai cauen al
terra.... ara ja no hi ha prou amb el rudimentari instrument que s’utilitzava
en temps passats i llunyans; ara es imprescindible la música de banda.
Tot molt diferent d’abans.
Així, l’ofici de volantiner ha anat canviant, evolucionat, ha anat ampliant-se. La saga familiar dels Castañeda ha viscut en primera persona l’evolució. Amb l’ampliació de personal i d’animals, es necessita un espai més ampli. En posterioritat a “Regaera”, en temps més recents, a Aielo han vingut circs. Sempre amb moltes persones i animals. Venien i plantaven les estaques i els grans pals i desprès la vela de lona. En un matí quedava instal·lat el circ. En Aielo, les actuacions passarien de la plaça, dins del poble, a l’era, que estava als afores i on hi havia suficient espai per a tot, carros, animals...caixons de grans dimensions, baguls de vestuari...
La Verdad, domingo 14 de marzo de 1993. |
Així, l’ofici de volantiner ha anat canviant, evolucionat, ha anat ampliant-se. La saga familiar dels Castañeda ha viscut en primera persona l’evolució. Amb l’ampliació de personal i d’animals, es necessita un espai més ampli. En posterioritat a “Regaera”, en temps més recents, a Aielo han vingut circs. Sempre amb moltes persones i animals. Venien i plantaven les estaques i els grans pals i desprès la vela de lona. En un matí quedava instal·lat el circ. En Aielo, les actuacions passarien de la plaça, dins del poble, a l’era, que estava als afores i on hi havia suficient espai per a tot, carros, animals...caixons de grans dimensions, baguls de vestuari...
Encara recorda Conxa Sanchis quan, fa anys,
va vindre un circ que va fer tot el muntatge a les eres. Però per a sorpresa
d’ella els integrants de l’espectacle li van demanar hostatge per als elefants
que portaven. Ella va acceptar, a canvi de 700 pessetes. Els elefants, al remat
van resultar no ser tan menuts com li havien dit. Van passar per mig de la casa
fins al corral on estaven els animals i carros, sobre tot cavalls i matxos dels
que es quedaven a dormir. I els elefantets...ho van destrossar tot: pessebre i
quadra. I a més a més quasi li se’n van sense pagar, ni l’estada dels elefants
ni el malbé que van fer. La guàrdia civil va tindre que prendre part en
l’assumpte.
Perenne queda en la memòria d’alguns esta
anècdota inesborrable. Com inesborrables són els moments de felicitat que van
aportar els entranyables volantiners en
cada actuació, exercint este pesat
treball de nòmades que feien de tot,
oferint un espectacle fonamentalment
popular, de gent del poble i per al poble, desenvolupant un art que arribava
fàcilment a tots, sempre oferint una
actuació entretinguda sense més complicacions, una diversió que a més a més
feia participar a la gent.
Amb
tot hem volgut testimoniar la tasca de
tots els volantiners que han anat de lloc en lloc i de festa en festa; que han
vingut a Aielo any rere any, arrancant un somriure i fent feliços a grans i
menuts. Sobre tot el bon ofici de “rana” pare i “rana” fill. Alhora aprofitem
per fer un homenatge, a l’hostal de la
placa Sant Engraci i l’ofici d’hostaler, que es mereix un capítol a banda.
El
nostre agraïment a Conxa “la de l’hostal”, hostalera de tota la vida, i a
Carmen Soler, familiar de Leopoldo Castañeda, amb el que ha mantingut contacte en els últims anys fins la seua
mort.. A una i altra, gràcies pels records viscuts a l’hostal i amb el volantiner. També agraïm
als fills de Leopoldo tota la informació que ens han enviat des de Murcia.
Mariló Sanz Mora
Mª Jesús Juan Colomer
Abril 2003
Programa de Festes
Programa de Festes
No hay comentarios:
Publicar un comentario