Del jardí bell de València
és Ayelo ermosa flor
que escampa, arreu, les fragàncies
que despedeix lo seu cor
Miguel Ferrándiz . "Himne a Ayelo"

.

lunes, 24 de julio de 2017

LUIS REQUENA Llegat fotogràfic de dos aieloners de primeries del segle XX. (II part)

Luis Requena Juan (1888-19...), "basquinya"

El llegat d’altre retratista d’Aielo, Luis Requena, cunyat i fotògraf professional

Luis Alvaro Requena Juan va nàixer a Aielo de Malferit el dia 18 de febrer de 1888, fill de Bautista Requena Ribes (1852-1921) i Mª Rita Juan Cerdà (1853-1942). El seu pare era llaurador, i vivien al c/ sant Francesc, 34 (actualment c/ Major). Els pares tinguérem nou fills però sols sobrevisqueren quatre.

Luis Requena provenia de llinatges històrics al poble: els Comenge, Calabuig, Requena i Ribes per part paterna i per part materna Juan, Sanz, Cerdà i Castelló.

Conegut popularment com Basquinya, l’any 1923 es casà amb l’aielonera Amparo Liñana Sancho, filla del metge Jose Liñana Sales, natural de Moixent i germana de Josefa, casada amb Leonardo. I així com per a Leonardo la fotografia era un passatemps que resultà passatger, per a Luis era el seu ofici, com diu Maruja “tenia fins i tot trípode”.

El que tothom coincideix a dir és que Basquinya, era una persona amb gana de fer moltes coses diferents, sempre dins del camp artístic. Maruja conta que té un quadre a casa pintat per Luis i també un davantal de ballar les danses que li va pintar quant era xicoteta.
pintat a la paret del despatx de la botelleria.
Les parets de les oficines de la botelleria estan decorades al fresc i ho trobem junt a nombrosos quadres firmats per l’artista. També fa uns anys, un fill de Luis va fer donació d’un quadre pintat pel seu pare a l’església d’Aielo.

I respecte al seu treball com a fotògraf, encara gent de certa edat recorda aquell retratista que vivia al c/església, on solien anar a retratar-se.

A algunes cases d’Aielo s’hi conserven retrats realitzats i pintats per ell, alguns artísticament retocats amb molt de gust, altres acolorits i de diferent grandària. 

Luis solia utilitzar de fons una tela pintada amb paisatges diversos que cobria les lloses de la paret que bé podien ser d’interior o a l’aire lliure.

AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz (Col.lecció Mª Carmen Mateu Calabuig).

Si observem les seues fotos trobem un grapat de detalls cridaners, però la més curiosa és una imatge de grup, de la qual ell mateix és protagonista junt a un grup d’amics, està de peu i de costat a la part dreta de foto. Esta fotografia no esta signada però li atorguem l’autoria perquè és evident l’estil propi de Luis que ha plasmat en altres imatges. Esta foto no pertany a l’arxiu cedit per Maruja Carreres pertany a l’Arxiu Fotogràfic Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz (Col.lecció Mª Carmen Mateu Calabuig).

També és l’autor d’una fotografia de l’original imatge del Santíssim Crist de la Pobresa, patró d’Aielo, el retrat està captat a l’altar Major i datat a 1934, any del Centenari. La fotografia està retocada per damunt i va ser emprada en els actes del centenari del Crist com estampa, i durant mols anys utilitzada a la portada dels programes anuals de festes.

Maruja ens conta del seu tio:

            “...era una manera de guanyar-se la vida, era el seu ofici, anava la gent a la seua casa, i també anava ambulant, pels pobles, amb una càmera d’eixes amb trípode i ficava el cap dins la caixa cobert amb una cortineta negra. No se si va durar molt, era un home molt nerviós, també va ser secretari del jutjat, i moltes altres coses. Era un home molt extravertit, afable, després sen van anar a viure a València i va ser altra seguida, també va ser pintor. Era una persona que feia de tot, bohemi, bromista, Luis no era tant creatiu com Leonardo però era molt graciós amb tots feia rotgles”.
              “Jo tinc una foto retocada per ell, aleshores la gent no es retratava tant com ara. En Moixent va fer un quatre per a la capella Juan de Ribera, està molt bé, era tant gran el quadre que per pintar-lo havia de pujar damunt de la taula, un dia fent-se enrere va anar de dalt de la taula baix!!”

Luis Requena i la seua dona Amparo Liñana, junt al tio frare José Liñana Sancho i la filla Amparo Requena Liñana al convit de casament d’Amparo. La missa de boda va ser celebrada pel frare José Liñana membre de l’ordre del Pare Amigó. A la boda va tocar el piano Amalio Juan Requena, familiar i músic aieloner conegut internacionalment.
El fundador de la Congregació dels Terciaris Caputxins i de les Terciàries Caputxines de la Sagrada Família, Luis Amigó i Ferrer (Massamagrell 1854 - Godella 1934) va estar en varies ocasions a casa de Leonardo a Aielo.
Tan Leonardo com Luis eren artistes meticulosos dignes de no ser oblidats, donat que perpetuaren una època, uns costums  i a unes persones amb els seu art.

Des d’ací proposem al Consistori l’elaboració i edició d’un catàleg i una exposició de l’interessant fons fotogràfic que ací exposem. De la mateixa manera, es deuria conservar per al poble l’arxiu particular de Leonardo Carreres format per llibres, escrits, quadres... degut al seu valor històric i etnològic... (II part)

Mª Jesús Juan Colomer

Mariló Sanz Mora
(II part)

No hay comentarios:

Publicar un comentario