Luis Requena Juan (1888-19...), "basquinya" |
El
llegat d’altre retratista d’Aielo, Luis Requena, cunyat i fotògraf professional
Luis Alvaro Requena Juan va nàixer
a Aielo de Malferit el dia 18 de febrer de 1888, fill de Bautista Requena Ribes
(1852-1921) i Mª Rita Juan Cerdà (1853-1942). El seu pare era llaurador, i
vivien al c/ sant Francesc, 34 (actualment c/ Major). Els pares tinguérem nou fills
però sols sobrevisqueren quatre.
Luis Requena provenia de llinatges
històrics al poble: els Comenge, Calabuig, Requena i Ribes per part paterna i
per part materna Juan, Sanz, Cerdà i Castelló.
Conegut popularment com Basquinya, l’any 1923 es casà amb l’aielonera
Amparo Liñana Sancho, filla del metge Jose Liñana Sales, natural de Moixent i germana
de Josefa, casada amb Leonardo. I així com per a Leonardo la fotografia era un passatemps
que resultà passatger, per a Luis era el seu ofici, com diu Maruja “tenia fins i tot trípode”.
El que tothom coincideix a dir és
que Basquinya, era una persona amb
gana de fer moltes coses diferents, sempre dins del camp artístic. Maruja conta
que té un quadre a casa pintat per Luis i també un davantal de ballar les
danses que li va pintar quant era xicoteta.
Les parets de les oficines de la
botelleria estan decorades al fresc i ho trobem junt a nombrosos quadres
firmats per l’artista. També fa uns anys, un fill de Luis va fer donació d’un
quadre pintat pel seu pare a l’església d’Aielo.
I respecte al seu treball com a
fotògraf, encara gent de certa edat recorda aquell retratista que vivia al
c/església, on solien anar a retratar-se.
A algunes cases d’Aielo s’hi conserven
retrats realitzats i pintats per ell, alguns artísticament retocats amb molt de
gust, altres acolorits i de diferent grandària.
Luis solia utilitzar de fons una
tela pintada amb paisatges diversos que cobria les lloses de la paret que bé
podien ser d’interior o a l’aire lliure.
AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz (Col.lecció Mª
Carmen Mateu Calabuig). |
Si observem les seues fotos trobem un grapat de detalls cridaners, però la més curiosa és una imatge de grup, de la qual ell mateix és protagonista junt a un grup d’amics, està de peu i de costat a la part dreta de foto. Esta fotografia no esta signada però li atorguem l’autoria perquè és evident l’estil propi de Luis que ha plasmat en altres imatges. Esta foto no pertany a l’arxiu cedit per Maruja Carreres pertany a l’Arxiu Fotogràfic Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz (Col.lecció Mª Carmen Mateu Calabuig).
També és l’autor d’una fotografia de
l’original imatge del Santíssim Crist de la Pobresa, patró d’Aielo, el retrat
està captat a l’altar Major i datat a 1934, any del Centenari. La fotografia
està retocada per damunt i va ser emprada en els actes del centenari del Crist
com estampa, i durant mols anys utilitzada a la portada dels programes anuals de
festes.
Maruja ens conta del seu tio:
“...era una manera de guanyar-se la vida,
era el seu ofici, anava la gent a la seua casa, i també anava ambulant, pels
pobles, amb una càmera d’eixes amb trípode i ficava el cap dins la caixa cobert
amb una cortineta negra. No se si va durar molt, era un home molt nerviós,
també va ser secretari del jutjat, i moltes altres coses. Era un home molt
extravertit, afable,
després sen van anar a viure a València i va ser altra seguida, també va
ser pintor. Era una persona que feia de tot, bohemi, bromista, Luis no era tant
creatiu com Leonardo però era molt graciós amb tots feia rotgles”.
“Jo tinc una foto retocada per ell,
aleshores la gent no es retratava tant com ara. En Moixent va fer un quatre per
a la capella Juan de Ribera, està molt bé, era tant gran el quadre que per
pintar-lo havia de pujar damunt de la taula, un dia fent-se enrere va anar de
dalt de la taula baix!!”
Tan Leonardo com Luis eren artistes
meticulosos dignes de no ser oblidats, donat que perpetuaren una època, uns
costums i a unes persones amb els seu
art.
Des d’ací proposem al Consistori
l’elaboració i edició d’un catàleg i una exposició de l’interessant fons
fotogràfic que ací exposem. De la mateixa manera, es deuria conservar per al
poble l’arxiu particular de Leonardo Carreres format per llibres, escrits,
quadres... degut al seu valor històric i etnològic... (II part)
Mª Jesús Juan Colomer
Mariló Sanz Mora
(II part)
No hay comentarios:
Publicar un comentario