Del jardí bell de València
és Ayelo ermosa flor
que escampa, arreu, les fragàncies
que despedeix lo seu cor
Miguel Ferrándiz . "Himne a Ayelo"


sábado, 26 de noviembre de 2022

La festa de sant Antoni des del punt de vista del menjar. Mariló Sanz Mora i Mª Jesús Juan Colomer, Sant Antoni 2014.

 

Vicentica Martínez Andrés, la fortuna

Per saber sobre un tema cal conèixer tots els punts de vista, la dels organitzadors és important però també ho és la dels convidats o espectadors. És per això que nosaltres este any per saber sobre les festes de sant Antoni hem buscat a dos dones per a que ens contaren sobre com han viscut i viuen la festa sense ser part organitzadora.

Primer   parlem  amb VICENTICA, (MAGDALENA) MARTINEZ ANDRES, “La fortuna" que viu al carrer sant Antoni des de 1964, des que tenia 27 anys. Quan li preguntem a Vicentica sobre la festa de sant Antoni ens diu que no es festera i poc va participar de la festa. La primera imatge que li ve és la dels animals córrer per passar l'agulla que era una de les activitats que poca gent recorda haver vist perquè fa anys que ha desaparegut.

Entre fotos mirant un àlbum que arranca del passat fins a l'actualitat, ens conta un poc la seua vida, les fotos mostren la festa de la clariana, ella amb amigues quan eren joves fetes quan venia al poble el retratista. També recorda, mirant l'àlbum, les jornades de sarga i altres situacions amb amics i família: batejos, comunions o casaments. I com sovint eixien, i eixen, a la fresca en estiu perquè es un carrer familiar malgrat passar cotxes. A ella particularment li agrada seure al portalet. I recorda com abans, alguna vegada, feien “guitarraes" quan venia algun foraster conegut d'algú i cantava tocant alhora la guitarra.

Enriqueta Andrés, la masera i Vicenteca Martinez, la fortuna

Després incorporem a la conversa a la seua veïna ENRIQUETA ANDRES VIDAL, "la masera", que té 82 anys, tota la vida ha viscut al carrer i recorda la manera de viure tan diferent a la d'ara. Abans s'eixia al carrer no solament a prendre la fresca també fins i tot a pelar creilles i és que les portes estaven sempre obertes i la vorera era una part més de la casa. Fins i tot recorden, un i altra, com hi havia algú del veïnat que passava la nit al carrer gitat damunt la sàrria.

Tot és interessant, però encarrilem la conversa cap a la festa de sant Antoni. Preguntem quin paper tenia la dona i les dos ens conten que les dones eren les que feien cassoles i poc més.

Per a fer la foguera, els homes, i el ti Bobi capdavanter anaven a la serra amb matxos i carregaven unes gran soques. La foguera feia molta fumassa perquè per encendre-la el ti bobi posava una roda de goma i feia molt d'olor.

Vicentica recorda com Carlampio tocava l'acordió i que el ti granerer era molt graciós i ballava, la festa era sempre al carrer. Per la vesprada es preparaven els jocs amb sacs per a xiquets, també feien jocs de trencar el perol pujant-los i baixant-los la corda i amb esta pujada i baixada feien patir la menudalla que els costava trencar el perol i aconseguir el que hi havia dins.

Tot ho acomboiava el Gallo i el ti Bobi, també l'emblanquinadora i les del baix del sant estaven present, la majoria dels participants eren els que vivien al raconet on està el sant. I és que tan una com altra ressalten que la festa es concentrava en un tros en concret del carrer, passava abans i passa ara. El que és fester és i busca la festa on hi ha o se l'inventa i el que no ho és, s'hi queda al marge o fuig d'ella.

En cada casa on es feia cassoles es convidava a dinar a familiars o amics generalment els convidats repetien cada any, hi ha qui estava convidat en dos cassoles i menjava en una i després anava a “complir" en l'altra.

Vicentica baixava a veure la foguera, allí estàvem calfant-se fins les tantes de la nit. Tanmateix Enriqueta no eixia, malgrat tindre-la quasi en la porta. Vicentica i Enriqueta comparen sovint

el que era abans del que és ara. Això de la carpa és nou, ens diuen, la festa era en casa del Gallo o de Bobi, que tenia la casa molt gran. Vicentica ens conta que durant uns anys va fer cassoles en sa casa per al Gallo, però ella no anava a menjar.

ne. Carmen l'emblanquinadora també feia dos o tres cassoles per al rotgle, amics i família, la ti Maria de baix del forn també en feia i la ti Carlampia també feia cassola per a la família i els convidats. Les cassoles les feien al forn de raval, la ti Carmen i el ti Joaquin, també les portaven a coure a casa Paquita de la mateixa manera que ara cada vegada fan les coques en sal per a esmorzar en un forn diferent. I després de festes, a menjar-se-la, molts preferien ficar la cullera directament a la cassola i no volien l'arròs en plat escudellat.

Li preguntem a Vicentica sobre la cassola i els ingredients i ens conta que la cassola té ventret, pitets, os d'esteva, un trosset d'orella, taquets de vedella, botifarra i pilotes. Es fa un sofregit de tomata per fer caldo i es posa a bullir la carn. No hem d'oblidar-nos dels cigrons i un truc que ens conta a cau d'orella és que per a donar-li més gust junt a la tomata ratllada posa una miqueta de ceba ratllada.

La picaeta típica que acompanyava la taula era el cacauet, l'adobat de pimentons i olives trencades o olives de sosa. Vicentica en portava a ca Bobi. Fer adobat és una faenassa, ara tot ha estat substituït per les bosses de papes que fa 50 anys no se sabia ni què era. I la beguda d'abans era vi i “llimonà", begut directament en ampolla, “al gall", i era una diversió anar passant el porró. Ara tot ha canviat, ara tot són pots de coca cola o cervesa.

I per als postres es bevia café o kola, hi havia pastetes, braços de gitano de moniato, coques de llet, ara posen en taula postres moderns de llibre i Internet.

I els esmorzars i sopars en esta festa, que ja podíem qualificar de festa del menjar, també han canviat, coques i entrepans és el que més predomina en l'actualitat.

BON PROFIT I BONA FESTA!

Mariló Sanz Mora i Mª Jesús Juan Colomer

25-Sant Antoni 2014

 

domingo, 20 de noviembre de 2022

Ayelo necesita su Banda de Música. Mª Angeles Belda Soler (1982)

Cuando en nuestras Fiestas mayores, recibimos a esa cantidad de Bandas de Música que vienen a alegrarnos esos días, no podemos menos que sentir envidia de esos diminutos y encantadores pueblos que, pese a su escasa importancia demográfica, menor que la de nuestro pueblo, poseen su entidad musical, su Banda de Música, que, vista desde otro ángulo significa interés y entusiasmo por una actividad cultural que, está más allá de la música mecánica de la televisión casera y de las discotecas.

La importancia formativa de esas agrupaciones musicales, su impacto sobre la juventud, su trascendencia en el ámbito local, no está lo suficientemente valorado. Imaginemos que en Ayelo se organizara una academia, escuela o como se le quiera llamar, de música, comenzando por el solfeo, paso previo a toda ejecución musical. ¡Cuántos muchachitos y muchachitas jóvenes asistirían a ella ¡cómo nacería entre ellos la emulación y el entusiasmo que en Ayelo, aunque, actualmente soterrado, tiene una trayectoria tradicional! Porque en Ayelo, siempre hubo rasgadores de guitarras y de otros instrumentos de cuerda, siempre se cantó durante las faenas del campo, costumbre hoy, por desgracia desaparecida.

Al mismo tiempo una agrupación artística en Ayelo constituiría, dotándola de un local modestamente adecuado, un lugar para la convivencia juvenil que tanta falta hace en los pueblos de tipo medio, como sanos lugares de camaradería y esparcimiento.

Hemos dicho que en Ayelo existe tradición musical. De no haberla habido no hubiera podido crearse allá por los años veinte, su Banda de Música local, integrada por ayelenses y que desgraciadamente desapareció hace años.

Vicente Ferri Marti, el ferrer. El requinto

El que NINO BRAVO fuese un cantante de fama internacional, no fue extraño; lo llevaba en su sangre. Precisamente fue su abuelo, el iniciador de la formación de aquella primera y hasta ahora única BANDA DE MUSICA de Ayelo de Malferit. Este abuelo era Vicente Ferri Martí, el “Ferrer”, que vivía y tenía su taller en la calle de la MESTRA, hoy San Pedro y que además de ser un experto en su oficio, era músico por afición, pues sabia tocar el REQUINTO. A él se unieron otros ayelenses, que tenían nociones de tocar otros instrumentos, pero que ninguno era musico de por un arte tan maravilloso como la música.

El nombre de aquellos músicos PIONEROS nos lo facilitó un estimado amigo ayelense: Vicente Ferri. Así sabemos que:

Joaquín Castelló (alias Suchet), tocaba el SAXOFON.

Rafael Egea (alias Cagarruta), el BAJO.

Valeriano Martínez (alias Quincena), el BOMBARDINO.

Ramón Martínez (también de los Quincena), el CLARINETE.

Rafael Martí (alias Coca), la CAJA o tabalet.

Salvador Juan (el tío Bollet), los PLATILLOS. 

También formaban parte de la Banda Manuel Liñana y Miguel Requena Arabi. Todos éstos y otros más que sentimos no poder citar aquí formaron la primera y hasta ahora la única BANDA DE MUSICA de Ayelo de Malferit. La fábrica de Licores Aparici Sanz y Ortiz, colaboró en aquella ocasión pagando los instrumentos e incluso se contrató un director llama. do Ramón de Matilde que por cierto era de Montesa.

Aquel grupo entusiasta, con ánimo de perfeccionarse acudieron a D. José Ramón Juan Cerdá, entonces excelente músico y organista del pueblo, que les recomendó a su hijo Paco Juan Requena de 16 años, estudiante de Bachiller y ya buen músico. Paco Juan Requena, más tarde médico, y su amigo Manuel Liñana, organizaron una clase de solfeo para aquellos aspirantes a verdaderos músicos: con seriedad y disciplina, pues el que llegaba tarde a clase de música se le imponía una multa. Así es como se consolidó alrededor de 1914, la primera -repetimos- y única, hasta hoy, BANDA DE MUSICA DE AYELO DE MALFERIT,y que perduró hasta 1936.

Hace poco tuvimos ocasión de conversar con uno de aquellos músicos pioneros: con D. Miguel Requena Arabi. Me decía "los componentes de aquella Banda formábamos una piña; llevábamos uniforme que consistía en gorra y chaqueta blanca, y pantalón oscuro. Nos llamaban a veces para actuar en los pueblos. Una vez fuimos a Alcoy ¡y que bien lo pasamos allí! Todo esto dicho con enorme nostalgia.

Pero demos los recuerdos y consideremos lo presente.

En Ayelo existen jóvenes, que profesional o no profesionalmente, cultivan la música; quizá no sean muchos, pero reunidos podrían constituir el núcleo inicial para crear algo superior: UNA NUEVA BANDA.

Es una sugerencia que brindo a todos los jóvenes y a los maduros y naturalmente al Ayuntamiento de Ayelo y muy especialmente a su concejal de Cultura.

Se podría objetar que el primer obstáculo sea el económico. Habría que contratar a un buen maestro de música; habría que adquirir instrumento; habría que adecuar un local para esa "academia" Asociación o Club Musical de Juventud.

Pero lo que es bien cierto, y esto debiera confundirnos por no decir avergonzarnos, que una villa que ha dado al mundo un cantante excepcional -y recordemos otra vez a NINO BRAVO, -, aparezca indiferente ante una tarea tan noble y formativa, es el cultivo de la música. Confiamos que nuestra sugerencia, más o menos pronto sea recogida por lo que aún se, suele llamar "fuerzas vivas del pueblo".

Y no olvidemos que en el mundo, toda obra grande, mediana o pequeña, se inicia con una palabra "¡EMPEZAR!".


Ayelo, Mayo de 1982

Mª Angeles Belda Soler

Cronista de Ayelo


 

 

 


 


 

 

miércoles, 9 de noviembre de 2022

Distincions 9 d'octubre 2022.


Just hui es compleix un mes de l'entrega de les Distincions 9 d'octubre 2022 de l'ajuntament d'Aielo de Malferit. Enguany des del Consell d'investigació Històrica va estar proposada i premiada Maria Elvira Juan LLovet (1936- ).

Professora titular del Conservatori de Música de València (jubilada).

Autora del llibre Música y tradición en Ayelo de Malferit, desde los origenes hasta 1990. Mª Elvira Juan Llovet, professora de música de formació sòlida i completa, com diu al pròleg del llibre, va nàixer a Aielo de Malferit l’any 1936. I és cert que té una extensa formació que va des del títol de Magisteri, al títol de Piano, de Composició o de Folklore.

La seua experiència comença vivint la música des de ben menuda, neta de José Ramon Juan Cerdá "l'organista" i membre d'una llarga família de músics. Després, continua formant-se, no només estudiant amb els millors professors o impartint la docència al conservatori de música de València, que és altra manera d’anar aprenent, sinó buscant, els arrels musicals del poble que la va veure nàixer.

Té publicats, una gran quantitat d'articles d'investigació musical, músics valencians, folklore i orgues, sobre Aielo de Malferit i els pobles de la Vall d'Albaida.

Igualment la seua tesi doctoral Música religiosa en los pueblos del Valle de Albaida (del S.XVII hasta los inicios del S.XX). Tema en què Elvira és una gran investigadora i coneixedora.

 

L’ENHORABONA A TOTS ELS PREMIATS EN AQUESTA NOVA EDICIÓ.

Text Mª Jesús Juan Colomer
Fotogràfies Rafael Morant Requena