Del jardí bell de València
és Ayelo ermosa flor
que escampa, arreu, les fragàncies
que despedeix lo seu cor
Miguel Ferrándiz . "Himne a Ayelo"


martes, 20 de noviembre de 2018

LA GRIP DE 1918: “LA CUCARACHA” (I part)



Vista estereoscòpica del carrer Major, a l’any 1910. (AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz”, Col·lecció de Juan Antonio Juan Castelló).
INTRODUCCIÓ

Hi ha qui diu que la vida dóna moltes voltes, que roda i roda, que els esdeveniments van i venen. Potser. Parem l’atenció en un detall durant uns moments. Quantes vegades hem escoltat, al llarg de l’actual 2018, la gran quantitat de grips greus que han derivat en bronquitis i pneumònies complicades de curar?. Nosaltres responem: moltes. Doncs,  just ara fa 100 anys,  casualment, una forta grip en forma de pandèmia va fer estralls arreu del món i també la població d’Aielo de Malferit es va veure afectada.

Tot començà durant 1ª Guerra Mundial (1914-1918) i durà fins a principis del 1919 on encara que hi ha casos tardans. Va ser un any intens patint una commoció que no tenia explicació. No sé sap exactament on va ser el primer cas, si al Tibet o a Amèrica, però el que és cert, és que les mobilitzacions militars contribuïren a la propagació de l’epidèmia. Segons les xifres estudiades es comptabilitzaren al voltant de 50 milions de persones arreu del món. La guerra comportà molts ingredients afavoridors de la propagació de la malaltia: fam, feblesa, cansament... circumstàncies que minvaven les condicions físiques de les persones per fer front a la infecció. I a més a més, era una infecció que es propagava via oral ràpidament i que una vegada estesa, no discriminava entre sectors socials, atacant de la mateixa manera a les classes marginals com a les benestants.  L’any 1918 no hi havia antibiòtic per a combatre la infecció, com tenim actualment, i la grip va causar molta mortalitat entre la gent. I a més a més, feien falta metges per atendre a tant de malalt, els que hi havia no donaven a l’abast. Diuen els historiadors que fins i tot s’hagueren de posar a treballar els estudiants de medecina abans d’enllestir la llicenciatura. Totes les ajudes eren necessàries. 

La grip entrà a Europa i primer arribà a França. I de França ens arribà a Espanya, on segons estudis la xifra va oscil·lar entre 260.000 i 270.000 al llarg de les tres onades que s’hi van succeir. En un primer moment no se sabia molt bé quina era la causa i es prengueren mesures preventives com la quarantena en ports, tancament de llocs públics i evitar concentracions de gent. L’arquebisbat de València va enviar una circular a totes les parròquies recomanant mesures sanitàries[1]. Però res va impedir l’avanç a este mal que anomenaren, entre altres noms com “Cucaracha”.

A València arribà en la segona onada, passat mig any 1918 i a Aielo trobem el primer cas al més de juny.
Josefa Ureña Marti (1898-1995), la fabriquera, a Alcoi en 1918. A la fotografia tenia 20 anys i estava en amo a casa de la família Mompó, originaris d’Aielo. (AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz”, Col·lecció de Rafael Belda Ureña)
COM ERA L’AIELO de 1918?

L’any 1918 la corporació municipal del poble estava encapçalada per l’alcalde Batiste Aparici[2], home de negocis i gran benefactor del poble que en aquells anys estava engrescat en la viticultura. Feia poc, l’any 1910, que la fil·loxera havia acabat amb totes les vinyes i Batiste va ressorgir econòmicament portant endavant el negoci de la vara i el barbat, entre molts altres.

Segons documentació consultada[3], les tasques a les que es va dedicar el consistori aquell any 1918 van ser les habituals, les de govern i millorament del poble: plantar i podar els arbres de les places, fer extinció d’animals danyosos, socórrer als transeünts pobres, mantindre edificis públics, reparar la línia telefònica, arreglar i construir nous camins veïnals, seguir amb el manteniment dels carrers de pedra, condicionar pous, canonades o fons públiques...

Al respecte, els obrers, Bautista Bataller i Enrique Insa, serien els que repararien les fonts i el llavador, i Trinitario Barber construiria els nous nínxols al recent inaugurat cementeri (1913) reservats per a les persones més acomodades. A la resta de gent se seguiria soterrant al terra. Com a data curiosa i rellevant, assenyalem que el 10 d’agost es traslladaren les despulles de Jacinto Ferri al seu nou Panteó de l’Àngel. Jacinto va ser la primera persona que va morir al poble només inaugurat el cementeri i va ser qui el va estrenar el 28/3/1913.

Aquell any 1918, com sempre, l’ajuntament també s’encarregà de les activitats festives. Com s’hi feia habitualment es compraren les tradicionals palmes per al Diumenge de Rams. A Vicente Ferri li pagaren per tocar la banda de música del poble, en la festivitat de Sant Pere Apòstol i en la festa del Corpus Christi. Igualment, adquiriren la cera per a les festivitats públiques. I entre altres preparatius per a les festes patronals destacà el fet d’engalanar la plaça adquirint làmpades que embelliren i il·luminaven els balcons de l’edifici de l’ajuntament, ressaltant no només l’edifici sinó el conjunt total de la plaça, nucli central del poble.

Un dels grans projectes que duia endavant l’ajuntament d’aquell any va ser la donació de terrenys de Daniel Mompó Domènech a l’eixida del c/ Major. Esta adquisició era amb motiu del gran projecte urbanístic d’obertura del camí veïnal des del poble fins a la carretera de Casas del Campillo. Esta obertura eliminaria part de l’antic l’hort d’Adriano i donaria origen a l’actual Eixample[4].

L’escola situada a la pl. Constitució (actual pl. Palau), complia diàriament amb les classes i estava al càrrec del mestre Leonardo Carreres per a xiquets i la mestra Maria Arabi per a xiquetes. La Guardia Civil ocupava l’antic Hospital, al barri del Fondo, que havia quedat lliure quan es traslladaren les monges al nou edifici de l’Hospital Beneficència inaugurat en 1913.

L’Hospital Beneficència es mantenia amb el patrocini del gran mecenes local Bautista Aparici, que liquidava els deutes per despeses de manteniment i fins i tot costejava els medicaments per als pobres, que eren subministrats per l’apotecari Rafael Liñana. I és que Batiste tenia per a tots. El dia de Nadal obria les portes de la seua llar al c/ Major, seia en una cadira a mitjan casa i davant d’ell es feia una llarga cua de xiquets i xiquetes que hi anaven per a rebre les estrenes del ti Batiste.
Retrat de boda d’Amparin Colomer i Alfredo Castelló a l’any 1942. Alfredo va nàixer a febrer de l’any 1918. (AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz”, Col·lecció d’Amparin Castelló Colomer)
Aielo era un poble tranquil, tanmateix hi havia trànsit de persones que arribaven al poble, alguns eren transeünts amb falta de recursos que paraven a les coves de l’Era[5] o la Casa dels Pobres[6]. També arribava gent de pas. Per a acollir a estos forasters estava l’Hostal a la pl. Sant Engraci[7] que estava regentat per Vicente Mira i també estava l’hostal de la Venta “La Venta del ti Lleó”.

Alhora que hi havia gent que venia al poble, hi havia gent que se n’anava fora d’Aielo a buscar eixida econòmica. Hi havia molts jornalers de la localitat que anaven a les temporades de l’arròs a la Ribera o a la verema a França, així com carreters i arriers, que anaven amunt i avall.

Enrique Mira que tenia un cotxe de dos cavalls, tot un privilegi per a l’època Si algun veí del poble necessitava transport per anar a altre poble o ciutat, la gent s’adreçava a Luis Marti, el cartero[8], que disposava d’una tartana de dos rodes i tots els dies feia un viatge a Xàtiva. Hi havia també carros de transport de mercaderies.

Han passat cent anys! Són temps passats, temps allunyats! Les noves generacions actuals del poble no poden ni imaginar com era Aielo en temps dels iaios dels seus iaios. I per suposat no poden ni imaginar que per una grip la gent moria. I és que tot ha canviat tant! Era altra manera de viure i veure la vida, altre ritme el que dirigia cada pas. El rellotge públic instal·lat al campanar marcava les hores i ordenava la vida dels aieloners sota la vigilància de Joaquin Calabuig.

De dia, la gent anava als seus quefers rutinaris. Podem imaginar l’estampa de la gent pels carrers del poble sempre tenint en compte que el poble era menudet i no hi hauria moltes persones. Però segur que hi havia gent que aniria cap a alguna de les quatre almàsseres d’oli o cap a les botigues de venda del guano o de roba i teles, o de farina o  queviures... El carnisser del poble era Joaquin Orquin Vila, que proporcionava especialment carn de vaca o vedella, que era la que la gent no criava en sa casa. L’escorxador estava situat junt al “llavador “ del poble passat l’arc del Carmen.

I si feia falta algun tauló de fusta o moble... la gent anava cap a alguna de les quatre fusteries que hi havia... i si feia falta ferrar algun animal, reixes o balcons si es feien casa nova, anaven cap  a la ferreria de Vicente Ferri. També no és difícil imaginar les dones pel carrer anant cap a un dels cinc forns de coure pa. El panader del poble era Francisco Borderia.

Però el que més hi havia eren bracers i llauradors,  n’eren molts els que enjorn anaven a les hortes o al secà a treballar de sol a sol. Era l’ofici més comú a Aielo d’aquella dècada. Al terme es cultivaven cereals, vinya, garrofers i oliveres...

Per poder treballar les terres es comptava amb l’ajuda de mules, matxos i burros. Tots estos animals de tir estaven en mans dels llauradors i també dels arriers. Se sap que el Marques era un dels que més en tenia: disposava de 7 mules. I hi ha gent gran al poble que recorda com es portaven els cavalls a un toll del Pont de l’Arcà a llavar-los. [9]
I és que analitzant documentació sobre la cavalleria registrada, se sap qui era el ric del poble. Consultant el recompte pecuari de 1918, ens adonem de qui eren els grans terratinents del poble gràcies al numero de mules i burros que tenien per llaurar els camps de la seua propietat. Sabem així, qui tenia el prestigi i distinció social amb la possessió de cavalls per a passejar o tirar dels cabriols. Totes les cases de rics llauradors o famílies més distingides tenien la seua quadra amb l’animal corresponent, també tenien corral amb gallines i conills, i tenien diferents dependències associades a la seua feina, com pallisses, patis, cambres i terrats per deixar i guardar les collites (garroferes), cambra de la matança del porc, coves amb bones gerres per guardar l’abundant oli i vi... Tanmateix, les cases situades al Fondo, Raval i l’Era eren senzilles generalment de dos plantes. En estes tot era menut i construït amb material modest. No hi havia tantes cambres ni animals domèstics. En les cases humils la família es reunia al voltant de la llar, de vegades eren tants els que s’ajuntaven que no cabien. Tot es compartia, l’espai també, fins i tot l’habitació per dormir.

A més a més del treball al camp, també hi havia al poble ramats que pasturaven pel riu a càrrec dels pastors.
Francisco Valentín Barber Martí (1891-?   ). Home polifacètic, jornaler, sereno i enterrador, conegut com Cigala o Sereno degut a l’ofici que exercia. (AF Biblioteca “Degà Ortiz i Sanz”, Col·lecció de Josefa Barber Martínez)
Principio del formulario
Acabada la jornada de treball tocava descans. En el moment del lleure, els homes anaven a la taverna i les dones continuaven les feines a casa que mai s’acabaven perquè continuaven amb la cura de la nombrosa prole i la llar, tasques en les que mai es descansa. Al poble hi havia tres tavernes on els homes menjaven cacaus, tramussos o adobats i bevien vi, cassalla,  licors o xarops elaborats per la fàbrica de licors o de les empreses de Joaquim Juan Mompo i “Mompo Ortiz Bernabeu”. A la plaça la Font estava el cafè  “Sociedad Casino Nuevo” i al carrer del Mig el cafè de Joaquin Martínez per a les persones més distingides.
Tot el que hem vist formava la imatge de dia i de la vesprada... però a la nit fosca la panoràmica del poble era distinta. Tothom dormia i descansava del dur treball i l’únic que s’hi veia pels carrers era el sereno José Barbera Borches que feia la ronda i informava de l’oratge: “Sereno las doceee y lloviendo[10]...”. El sereno era també l’enterrador municipal. Els carrers estaven il·luminats per fanals amb la llum produïda per la Societat Hidroelèctrica Ayelense. La fàbrica de llum proporcionava el fluït elèctric gratuïtament al veïnat més necessitat del poble a partir de les 20 h.

Aparentment el poble va viure la meitat de l’any seguint la seua rutina. Amb tota seguretat des de l’exterior arribarien les noticies anunciant que arreu del món hi havia una malaltia desconeguda que matava gent i hi hauria cert desassossec. El Consistori, sense crear alarma,  seguiria l’evolució de la grip informat per governació.  Fins que inevitablement la grip perillosa i maligna va arribar. 



Mª Jesús Juan Colomer

Mariló Sanz Mora




[1] Circular de la Parroquia de Nostra Senyora de l’Assumpció de Bocairent, facilitada per Pepa Sempere Domenéch (arxivera/bibliotecaria municipal de Bocairent).
[2] Batiste Aparici Belda (1857-1942), prohom aieloner,  caldria escriure la seu extensa e interesant biografía
[3] Arxiu Municipal Aielo de Malferit (AMAM).
[4] Aportación a la Historia de Ayelo de Malferit, Mª Angeles Belda Soler, Valencia, 1982.
[5] http://historiadeaielo.blogspot.com.es/2010/06/les-coves-de-lera.html
[6] http://historiadeaielo.blogspot.com.es/2010/06/la-casa-de-pobres.html
[7] http://historiadeaielo.blogspot.com.es/2017/11/volantiners-lhostal-de-la-placa.html
[8] http://historiadeaielo.blogspot.com.es/2010/05/la-tartana-de-lluis-el-cartero.html
[9] Lola Penades, la formatgera, a l’any 2017, ens contava que el seu pare que treballava per al Marques portava els cavalls a llavar-los a un toll que hi ha al pont de l’Arcà.
[10] Vicente Ortiz Cháfer, ens contà que hi havia la costum de deixar a la porta de casa un muntonet de pedres, segons el nombre de pedres era l’hora que el veí volia ser despertat pel sereno.

No hay comentarios:

Publicar un comentario