Per a la gent
de la meua edat, acabe de complir 75 anys, estos dies han estat sempre les
“Vacances de Pasqua” i mai les hem associat a la Setmana Santa. Este últim era
un periòde breu, de dos dies, centrat en la litúrgia del Dijous Sant i
Divendres Sant. Per el contrari la nostra Pasqua s’iniciava ja en el Dissabte
Sant i este dia era el preludi de les tres dies següents en els que celebràvem,
amb alegria, la resurrecció del Nostre Senyor. Els tres dies de Pasqua ens venen documentats per una cançó popular:
Estos tres dies de Pasqua
Són tres dies de “juar”
Xic i xica que no “juen”
És que volen festejar.
Per al poble
valencià sembla que estos tres dies de Pasqua eren insuficients i és per això
que efigiem una segona Pasqua, la de Sant Vicent Ferrer. Com esta festivitat és
fixa en el calendari -dilluns posterior al Diumenge de Resurrecció- tan sols
calia no deixar perdre el dia anterior, diumenge, i d’esta manera allargàvem la
celebració de la Pasqua sumant-li dos dies més. Però quins records, personals i
d’infantesa, guarde de la Setmana Santa i de la Pasqua d’Aielo?
SETMANA SANTA.
1-DIUMENGE DE RAMS
El preludi de
la Setmana Santa era el Diumenge de Rams dia en la que commemorem l’entrada de
Jesús a Jerusalem.
El dimecres
anterior, dia de mercat en la Plaça del Palau i enfront de l’almàssera del
marqués, l’almàssera d’oli més antiga del poble i desgraciadament derruïda,
muntava la seua “paraeta” el venedor
de palmes que provenien d’Elx. Les palmes grans i groguenques es reservaven per
al capellà i a les autoritats municipals, eren prou cares i la gent no solia
comprar-les. Els nostres pares reservaven els seues estalvis per adquirir les palmeretes dels xiquets. Estes estaven
totes elles entreteixides i el seu preu depenia de la seua grandària i del
treball de l’artesà en elaborar les originals filigranes obteses al entrellaçar
les seues fulles. Els nostres pares, després de comprar-ne tantes com xiquets
menuts hi havien en la família, els adornaven penjant d’elles caramels. Anàvem
a la processó portant cada xiquet la nostra palmeta. Anàvem allò de lo més
contents, satisfets, amb cara de pasqua i
sense apartar la nostra mirada dels caramels, que penjats de fils, dansaven al
ritme del nostre caminar. Els joves i la gent major portaven sobretot rams
d’olivera o de llorer. Beneïdes les palmes i els rams s’iniciava la processó
pel carrer i el retor entonava per a
tots nosaltres el “pueri hebreorum” cant
gregorià amb tantes versions llatines
com fidels anaven en la processó. Una vegada beneïdes es recomanava que les
palmes i els rams es penjaren als balcons i si no deixar-les assecar per
tirar-ho tot al foc. Es considerava que era una mena de blasfèmia tirar al fem
el que havia estat abans beneït.
2-LA SALPASSA
El Dilluns,
Dimarts i Dimecres Sant eren, en el calendari escolar, dies lectius. El
dimecres pel matí s’acostumava a celebrar la
“salpassa”. Els mestres ens donaven solta per acompanyar al rector de la
parròquia en este acte de benedicció de les cases. La colla de xiquets
anunciaven als veïns la presència del retor
picant les nostres macetes de fusta i cantant…”pica la maceta/pica el macetó/vindrà el tio Pep/pel carreró. ”Els
acòlics anaven amb la seua sotaneta roja i el sobrepellís blanc portant sal i
aigua beneïda. El rector, en primer lloc, beneïa la casa amb el seu amb el seu
salpasser. A continuació el capellà li entregava a la mestressa uns pessics de
sal que dipositava en un plateret En moltes cases, obertes les portes de bat a
bat, s’acostumava a posar una tauleta coberta de mantellets blancs rematats amb
fines randes imitant un altaret . Damunt de la tauleta alguna estampa o creueta
i uns recipients per recollir l’aigua i la sal. L’ofrena de la parroquiana
consistia quasi sempre en ous. Uns acolitets, previstos de cistelles, estaven
encarregats d’arreplegar-los i , acuradament, sense badar-ne cap, els
col·locaven en elles. Consuelito, la germana del retor, acostumava a vendre’ls als forners els quals els rebien, com
pa beneit ja que els ous són un
ingredient bàsic en la recepta de les mones de Pasqua.
3-DIJOUS SANT
Acabada la
missa del matí les campanes restaven en silenci fins al Dissabte de Glòria. Per
convocar als fidels als actes religiosos de la parròquia s’emprava la gran
matraca que havia en el pinacle del campanar. La matraca, tota ella de fusta, tenia
forma de creu i estava col·locada entre dos taulons paral·lels que anaven de
banda a banda de la paret. Des de baix del campanar, estirant d’una corda, es
podia fer que girara i, així, fer-la sonar. Uns martellets colpejaven la fusta
igual que ho fa el boix amb la campana. Tenia un to sec, gens agradable, sense
la ressonància del metall de les campanes i per açò en el llenguatge popular donar la matraca és sinònim de
molestar.
En aquell
temps no hi havia ni un sols televisor al poble. Es tancaven els cines i sols s’autoritzava a projectar pel·lícules
de temàtica religiosa com podia ser” El
Judas” o per variar “El beso de
Judas”. Els aparells de radio en moltes cases es cobrien amb un drap negre
i deixàvem d’escoltar música i la veu de la locutora Amparin de “Ràdio Onteniente”
oferint-nos…”discos dedicados. En este dia era normal que, algun veí o veïna,
cridara l’atenció als xiquets que jugàvem al
carrer i que armàvem, inconscientment, massa rebombori. Amb el gest del dit en
els llavis ens manaven que calia guardar silenci per que el Nostre Senyor
s’havia mort.
En el temple
parroquial s’havien tapat tots els sants dels altars amb tela de color morat
deixant sense cobrir el nostre Crist de la Pobresa i la Mare de Deu dels
Dolors. El Crist jacent del retaule del Cor de Jesús, el treien de la seua urna
i el gitaven en un llit que, prèviament, s`havia col·locat en el lateral
esquerre de la reixa de la Capellà de la
Comunió. Era un llit pintat d’un color crema clar amb motius florals d’una
delicada policromia que cada any els acòlits anàvem arreplegar-lo de casa
Visantica la Jesinta, casa amb la façana principal recaient al carrer Major i
el seu postic al de la Mestra.
Carrer Sant Pere o de la Mestra |
El patetisme de moltes imatges tradicionals de
la Setmana Santa estava lluny de l’escenari preparat per esta imatge del nostre
Crist jacent. Reposant Jesús en aquest llit de blancs llençols, junt a la
verdor de les plantes col·locades al seu voltant i dels rams de roses, gladiols i de lliris silvestres
semblava dormir, plàcidament, esperant el moment de la seua resurrecció.
La Capellà de la Comunió plena també de rams de flors completava el tradicional
Monument de la Setmana Santa. La Primavera feia acte de presencia en este
escenari de mort vaticinant la imminent Pasqua Florida.
Els actes litúrgics
propis d’este dia es centraven en la vesprada: lavatori dels peus, eucaristia i trasllat del Santíssim Sagrament al
Monument. El matí d’este dijous estava lliure d’actes religiosos i les
dones del poble la aprofitaven per pastar i portar els pa socarrats al forn.
Com escriu Francesc Martínez i Martínez en el
seu llibre “Coses de la meua terra.”(1920)
i referint-se al seu poble Altea: en este dia de Dijous Sant...”les dónes estan més ocupades que may, no
tenen moment de repòs: entre anar a visitar el Monument y pastar les mones
se’ls en va tot el temps.”
El mateix ocorria amb el Divendres Sant, els
forns mostraven en estos dos dies de Setmana Santa una activitat inusitada:
dones portant al forn este dolç típic de la Pasqua mentre altres esperaven que
la pala del panader traguera els seus. Cada família pastava tant de pa socarrats com eren necessaris per al
berenars d’esta gran festa, i no hi havia dona del poble que no ho sabera fer.
4-DIVENDRES SANT
L’acte
principal del Divendres Sant era la processó de la vesprada. Continuava al llarg
del dia el clima de dol i per tant de silenci com el del dia anterior. Es
mantenia el costum de no encendre la ràdio i la de que els xiquets no pegarem
crits pel carrer. Les campanes dormides, en silenci, esperaven el gran volteig
del dia de Resurrecció. La matraca, quieta al llarg de tot l’any, no s’acaba la
faena convocant als fidels als actes litúrgics de la parròquia.
Per la
vesprada d’este dia tenia lloc la processó. Les imatges que eixien en ella eren:
la de la Mare de Deu dels Dolors, la del Crist de la Pobresa i la del Crist
jacent amb la seua urna de cristall.
Els fidels anaven en silenci, mudats de
diumenge, participant en este acte religiós, i sense espectadors. Al darrera
de la Mare de Deu dels Dolors
anaven les seues cambreres,
vestides de negre i cobert el seu cap amb la típica mantellina i teja.
Pilar Juan Cháfer, anys 50 |
En esta època s’ havien col·locat
altaveus dalt del campanar. Era una moda que s’havia estès al llarg de moltes parròquies de la diòcesis. Calia
servir-se'n de les noves tecnologies i posar-les al servei d’una moderna catequesis. Els aieloners que no anaven
a missa, volgueren o no volgueren, ”oian missa entera”
cada diumenge.
Moltes nits podíem
escoltar l’himne d’acció
catòlica convocant, des de els altaveus
de la torre de l’església, a “las juventudes del iberico solar”.
Don Juan Sanchis es va adonar que, on estava
el bar de Bigot, era una mena d’agora on es reunien
molts homes del poble.
A més a més qualsevol
aieloner que volia anar al cine sabia que allí es
col·locaven
també les pizarres,
cuadrets i pasquins de pel·lícules. El cantó del bar bigot estava reservat per al cine d’Adolfo
i el cantó,
on es trobava abans la carnisseria de Joaquin de Porra,
per al cine del
retor. Bon lloc
per posar, en esta
cantonada i en la paret
de casa “Maricrus” un potent altaveu
i regalar cada vesprada als descreguts “el rezo
del santo rosario”. Eren els anys del nacional-catolicisme. Porte a col·lació
estos comentaris per que un any i en un Divendres
Sant el retor va animar
la processó amb saetes andaluses. Allò em va recordar la pel·lícula de Berlanga “Bien venido mister
Marsal”en la que un poble
castellà es convertia en un poble andalús i la seua gent es disfressava amb vestimenta pròpia
de esta regió renegant de la seua pròpia tradició per acontentar als americans.
Torne als records de la processo del Divendres Sant, el
silenci en ella,
els balcons de moltes cases des de els quals penjaven cobertors, homes, dones, portant
cadascú el seu
ciri i xiquets i xiquetes
participant en este acte profundament religiós, sense saetes ni additius
estranys, un acte senzillament... nostre!
LA PASQUA VALENCIANA
1-DISSABTE DE GLÒRIA.
En la nit del Dissabte Sant es celebrava
la processó del “Encontre”.
El Crist ressuscitat es trobava
amb Maria, la seua mare i és en esta creença
on es fonamenta tota la fe dels cristians. La vida ha vençut a
la mort i per tant cal celebrar este esdeveniment amb alegria...és la Pasqua. Anys
més tard, a causa dels
canvis en la litúrgia d’esta setmana es va traslladar esta processó al mati del Dissabte Sant.
Per a esta processó
no hi havien en la parròquia imatges
específiques per commemorar el tradicional Encontre entre mare i fill
ressuscitat. Crec que era la casa
de Salvador Colomer la que prestava una imatge de la Immaculada i per altra
banda algú ho feia també
amb un Cor
de Jesús. La grandària de les dos
imatges no arribaven a mesurar un metro. Esta imatge de Maria
es cobria tota ella amb un vel negre en senyal
de dol. Els homes acompanyaven la imatge del Nostre Senyor
i per altra banda les dones a la de la Mare de Deu, per la plaça la Font. La imatge del Cor de Jesús que feia el paper de Crist
Ressuscitat
eixia del temple
parroquial en direcció
a la plaça l’Hostal i des d’ella
carrer a munt a buscar el Carrer Major
per donar volta
a l’esquerre i buscar el carrer de La
Mestra o Sant Pere. Al final
d’este carrer es topaven de cara les dos imatges. A la Mare
de Deu li llevaven el vel negre i era este senzill gest el que anunciava,
a tots els creients, que Jesús havia vençut a la mort
i que havia acabat el temps de dol.
Els coets de bac i de
tro s’unien per uns moments
a este acte
de l’Encontre. Una sola
processó tornava a l’església amb les dos imatges i baixaven per el carrer
la Mestra mentre sonaven
les campanes.
En el matí del Dissabte Sant, Salvoret el Regaor
que a més del ofici
de regador tenia el de campaner
del poble, des de dalt
del campanar esperava que el rellotge marcara les deu del matí per iniciar el gran volteig
de campanes .Era
un home amb una
gran energia i força per voltejar les
campanes que contrastava en un el seu cos menut. En este dia ,al
llarg del
Carrer Major, s’apostaven els que anaven
farcits en les seues butxaques
dels temuts coets d’eixides.
Era un tros de canya envoltada de Fil de Palomar untat amb brea i ple de
pólvora la qual anava prenent-se de manera intermitent; en una banda
estava la metxa
i en l’altra el tro
. A les deu del matí en punt
començava el volteig de campanes
i amb ell el permís municipal per poder llençar coets d’eixides en el Carrer Major.
En ell es trobaven els
forns de la ti Remediet i el de Punxó i en el Raval el de Salvoret.
Les dones que no havien
aprofitat les hores
mortes del Dijous i Divendres Sant ho tenien
agre en este
matí del Dissabte de Glòria. Creuar el Carrer Major per arreplegar els pa-socarrats del forn o per portar-ne`n, era tota una odissea. Calia mirar
des de els carrers adjacents, a dreta i a esquerra , per assegurar-se de que no hi havien moros
en la costa...però, sempre podia
haver algú amagat
en el portal d’una
casa per divertir-se veient fugir d’un
coet a qualsevol dona que,
sense soltar la seua
posteta de mones, corria esbalaïda cap al forn.
Tenda de l'havanero al carrer del Mig. |
La casa L’Havanero
era una tendeta situada enfront de la barberia de Lluís. Avui en dia, el que era la tenda, ha passat a ser un garatge
incorporat a la casa veïna. En ella, la prestatgeria a la mà esquerra de la
tendeta, la barra per a vendre i quedava un diminutiu passadís per als clients,
es venia al llarg de l’any olives, cebes, pimentons i safanòries adobades així com
llepolies per als xiquets En els dies de la nostra Pasqua era l’ única tenda on
es venien tota classe de coets. Era una casa molt estreta amb un balcó en la primera
planta i una cambra oberta al carrer. En la cambra estaven emmagatzemades totes
les caixes de coets. Un matí d’un Dissabte Sant, un dels xiquets del ti Havanero es divertia llançant al cel
coets de canya des del balconet. Per mala sort un d’ells va anar a explotar dins la cambra
i es va iniciar una inesperada mascletà.
Des de la cambra eixien al carrer tota classe de coets i , les explosions entre quatre parets, ressonaven com un
bombardeig. Els que estaven en la tenda
van posar peus en polvorosa en
direcció al carrer. Este
succés local va donar molt
que parlar entre
els aieloners.
2-ELS TRES DIES DE PASQUA
El Diumenge de Resurrecció era el nostre
primer dia de Pasqua al que seguien el dilluns, també festiu i, el dimarts, dia en el que les fabriques
deixaven lliure la vesprada per a que la gent del poble
continuara celebrant la Pasqua. Si del llançament de coets
en el matí de Dissabte
de Glòria se’ns
excloïa als xiquets
, a causa de la seua
perillositat, no ocorria
així en la resta de dies de festa i acostumàvem a dedicar una part dels nostres estalvis
a comprar-ne. El grup d’amics
que s’ajuntàvem per anar a menjar-nos la mona ens aprovisionàvem
de tota mena de coets: de canya, piuletes, trons de bac, masclets
i quan sols ens quedava
alguna perreta, mistos de
traca. La nostra sorollosa cultura de la pólvora expressió sempre d’alegria ressonava en estos
dies de Pasqua
i els xiquets participaven plenament en ella.
En el berenar que
les nostres mares
ens preparaven es barrejava el dolç i el
salat: mona,
xocolate, un ou dur, llonganissa de pasqua i un encisam. El esclafar l’ou dur en el cap o front d’un
amic distret era tradicional a l’hora de berenar. Els
llocs preferits per la gent del poble era sempre prop d’una font o a la vora del riu. Les aigües del
Clariano eren,
en aquell temps, transparents i els xiquets podíem
capturar peixets amb les
nostres mans. La nostra tècnica
era descobrir els
seues amagatalls que normalment
es trobaven davall
d’algunes grans pedres
que estaven situades a la vorera
del riu. Amb llimacs
rodejaven la pedra
deixant un forat
on clavàvem la ma per traure’ls d’ací. Però en els dies
de Pasqua hi havien massa
jocs per entretindres en pescar. El Molí
Propet i sobretot les explanades de tap i d´herba del pont d’ Aielo eren els dos llocs
preferits.
Paco Juan Cháfer, anys 50 |
Hi havien jocs i cançons per a totes les edats. Els més menuts jugaven al xin-xi-ri-mola equivalent al castellà el coro de la patata. Este era un joc més de xiquetes i en ell es cantava:
roda la mola
xin-xi -ri-mola
una coca fina
i un barral de vi
troncho maduro
que
caiga de culo.
Al ritme de la cançó
els menuts donant
voltes agarrats tots de les mans formant un cercle i al finalitzar-la es deixaven caure per terra alçant els peus
rient-se tots d’açò.
Els xiquets
preferíem el joc de xinxes i caparres.
Formàvem entre tots un passadís en el que desfilava, d’un extrem a l’altre
d’ell, un de nosaltres.
És tractava d’apallissar al que li havia tocat pagar el qual entrava
obligatòriament a anar d’un
extrem a l’altre
de les dos fileres. Este
el podia creuar
sense que ningú
poguera pegar-li mentre
emprava la formula de xinxes i caparres.
Sols ho podíem fer quan este emprava de Sant Vicent sa cagat en l’escaleta. Sempre hi havia algú que en ganes de
cascar s’anticipava i pegava quan
no tocava. Esta era la manera de pagar en el joc i
d’alliberar al apallissat.
La jovenalla que començava a mostrar cert
interès per el sexe contrari elegia uns jocs que ens podien classificar de sorteig. Les xiques
estrenaven en estos
dies les acolorides espardenyes pasqueres i cada uns de nosaltres jugàvem ja a tindre novieta.
En estos dies el xics
podíem saltar la corda amb elles cosa
que no feien la resta
de l’any per ser considerat joc de xiquetes però, en estes vesprades de Pasqua, pertocava divertir-nos junts
xics i xiques. La colla
de xiques i xics formaven
un carreró més obert
que el de xinxes i caparres i al que li pertocava estar ballant en mig d’ell, saltant i amb les mans a la cintura, treia una xica a continuar la dansada,
ara junts i agarrats del braç.
La lletra de la cançó, en castellà, parlava dels mals
d’amor del qui
estava ballant, dient el seu
nom i convidant-lo a traure
una de les
xiques amb el …”que salga usted... que la quiero ver bailando”.
A la caiguda
del sol les colles d’amics tornaven al poble, saltant, dansant i cantant. Les lletres
de les cançons
eren variades des de ...Estes tres dies de Pasqua, La tarara, Ja ve sento de ca la novia, Amparito
la filla del mestre, Les xicones de Sant
Carlos ...fins i tot una cançó fruit
de la passió de la nostra generació pel cine:
Charlot, Charlot, Charlot,
l’home de la
rissa,
Charlot, Charlot, charlot
Era una vesprada completa
en la que no havia
faltat de res,
a més d’un bon berenar, cançons i jocs en grup. Recorde, sobre tot, la quantitat i la barreja
de gent del poble junta:
xiquets menuts, adolescents, joves amb parella o buscant-la,
tots units, en mig del camp
celebrant la Pasqua. Este era el motiu
pel qual tornàvem
al poble més
contents que unes pasqües, feliços
i com s’acostuma a dir,
tot el mon amb cara de Pasqua, esperant la resta dels
quatre dies pasquers que encara faltaven.
Francesc Juan Cháfer
No hay comentarios:
Publicar un comentario