Páginas

lunes, 1 de mayo de 2017

LES LLAGUES DEL STM. CRIST DE LA POBRESA, Patró d’Aielo de Malferit





Cants religiosos que formen part de la cultura i tradició musical religiosa d’Aielo de Malferit.
Aquest càntic és una manifestació de la pietat popular, fa referència a les Cinc Llagues, les cinc ferides que va rebre Jesucrist en la crucifixió: “A la Llaga del pie izquierdo”, “A la Llaga del pie derecho”, “A la Llaga de la mano izquierda”, “A la Llaga de la mano derecha” i “A la Llaga del Santisimo Costado”.
Són cantades per homes i dones, que de forma voluntària i desinteressada acudeixen tots els anys al nivenari (setmana abans del diumenge de Rams). Aquesta composició de música vocal religiosa s’hi ve cantant sense interrupció des que va ser composta en honor al Patró d’Aielo de Malferit: el Santíssim Crist de la Pobresa.
A Aielo hi havia gran tradició a la Tercera Orde de Sant Francesc, representada pels franciscans d’Ontinyent, qui popularitzaren la Passió de Crist mitjançant la devoció a les Cinc Llagues. Els franciscans influirien decisivament en l’organista aieloner José Ramon Juan Cerdá, seguidor i devot de l’experiència mística de Sant Francesc d’Assís, i compondria aquesta magnífica peça musical religiosa de gran solemnitat.

José Ramon Juan Cerdá (1859-1955). (Col.lecció Adela Mas Juan)

Les composicions de José Ramon Juan Cerdà (1859-1955), organista d’Aielo i mestre de música són majoritàriament del gènere religiós. Va compondre, entre moltes altres, els Gozos Solemnes al Santisimo Cristo, las Llagas al Santisimo Cristo, Ave Maria, Flores a María Santísima, Dolores de la Virgen, Salve Maria, Tota Pulcra, Trisagio, Belén.
Amb aquest escrit hi va la demostració de la nostra estima, record i admiració a un gran organista, des d’aquest blog aboquen la idea de rendir-li homenatge, perquè les futures generacions siguen coneixedores dels seu gran nivell en el camp de la música religiosa, deixant profunda empremta en el nostre poble. Els veïns d’Aielo d’abans, gaudiren i escoltaren música sacra de qualitat,  moltes vegades eren peces compostes per a l’ocasió pel mateix José Ramon, tocades emprant el magnífic orgue que posseïa l’església sant Pere Apòstol d’Aielo de Malferit des de l’any 1836, mencionat per Madoz per la seua qualitat i presencia, desgraciadament destrossat durant la guerra civil. El seu treball va servir per a culturitzar musicalment als nostres avantpassats i divulgar la música entre els nostres paisans, és de justícia que nosaltres també divulguem el seu treball i composicions no deixant que s’obliden.

Josefa Juan (Pepica la sarroneta) 192.-2012.
Col.lecció d'Amparo Sanz Juan)


Un record especial també a Josefa Juan Doménech (Pepica la sarroneta), que tocava l’harmònium en l’església i preparava la coral mixta un mes abans del Novenari, al seu domicili, amb l’harmònium de les mongetes de la Beneficència que ella custodiava i s’encarregava de tindre’l sempre a punt i ben afinat. Actualment és Adrián Martínez qui prepara el cant de les llagues i modera la veu dels cantadors, acompanyant-los en l’orgue, col·laborant també una altre aficionat organista, Javier Egea.

Mª Jesús Juan Colomer
Video: Rafa Ortiz Mora

No hay comentarios:

Publicar un comentario