El
testimoni sobre la mort de la marquesa, ocorreguda en l'any 1695, inclòs en la
causa sobre el
procés de beatificació de la venerable Mare Sor Josefa María de Santa Inés.
El
21 de gener es va celebrar
a Benigànim la festivitat de la Beata Inés.
Tots els anys es commemora així la seua mort ocorreguda aquest mateix dia
de l'any 1696 al convent de la Puríssima
Concepció d'aquesta població. En
aquest convent, de 1'ordre de les
monges agustines descalces, havia
residit Josefa Albiñana, així li dient
des de 1'any 1643 fins a la seua mort. Primer va ser admesa en la clausura com a novícia,
i després en l'any 1645 li atorgaren la professió prenent llavors el nom de Josepha de
Santa Inés; temps després, en
1690, la comunitat demana a
l'arquebisbat que totes les religioses del convent tingueren també el nom de María per la devoció que tenien a la Reina Celestial,
així que el seu nom definitiu
de religiosa va ser el de Josepha María
de Santa Inés.
En
paraules del pare Tomás Vicente Tosca, el
qual va escriure la primera biografia d'aquesta venerable monja (publicada en l'any 1715), ja des de la seua infantesa: quiso Dios nuestro Señor llevar a la Venerable Josepha Maria de Santa Inés por el camino irregular
de éxtasis, visiones, y revelaciones.
Un fet interessant al respecte d'açò, i ho diu el propi pare Tosca, és el fet que patia una malaltia anomenada en l'época gota coral, que sembla era una mena d'epilèpsia.
També assenyala el pare Tosca que no sabia llegir ni escriure, i de fet fins l'any 1663 era una hermana lega de la comunitat, i va ser aquest any quan, com a conseqüència d’una
visita al convent de l'arquebisbe de València,
el pare Martín López de Ontiveros, va ser elevada a 1'estat de corista donades que ja eren molt conegudes les seues virtuts.
La fama d´estar designada per Déu per a que en ella es
manifestaren
aquestes senyals va arribar a moltes ciutats
i viles, i fins i tot va a la Cort,
aixi,1'infant D. Juan José d’Àustria,
fill de Felip IV, li professà una
profunda devoció, consultant-li
moltes vegades per mig de cantes que
enviava al seu confessor el Dr. Jaume
Albert, el qual era beneficiat de la Metropolitana de València; també la
mateixa na María Ana d’Àustria, mare
del rei Carles II, regent d'Espanya durant la minoria d'edat d'aquest, regalà al convent preciosos ornaments com a mostra de gratitud pels favors rebuts de la venerable Sor Josepha María de Santa
Inés.
Segons testimonis arreplegats pel pare Tosca en la seua visita al
convent en 1'any 1714, testimonia que li serviren per a
escriure aquesta esmentada biografia, moltes persones de tota condició acudien al convent per a poder escoltar
les seues paraules i consells. En la
grada del convent era on rebia a les
persones de més elevada condició, com per exemple al bisbe de Sogorb D. Antonio Ferrer, el qual anava prou a sovint
a Benigànim per tal de comunicar-se
amb ella; no obstant açó, sempre
estava disposta també a eixir al torn
per a tendre el requeriment de
qualsevol persona, fóra la que fóra
la seua condició, que li demanava
paraules de consol.
Entre aquestes persones de certa distinció, en aquest cas de la noblesa, que la visitaren en el seu convent es trobava la marquesa na Fausta de Malferit (1638-1695). Filla del senyor territorial d'Ayelo en
Francesc Malferit sembla que havia nascut cap
al 1638 en la pròpia casa senyorial que el llinatge d'aquesta família tenia en Ayelo i allí, en 1'esmentada casa
senyorial, va morir un dia de març de
1695 tal com ara comentaré.
Un any després de la mort de la marquesa, com ja
he dit el 21 de gener de
1696, moria la venerable
monja quan tenia 71 anys. El
procés sobre la causa de la seua
beatificació va ser incoat en 1729
(no es va poder iniciar abans per
diversos motius entre aquests la
pròpia Guerra de Successió). Anys
després, en temps de l'arquebisbe
Andrés Mayoral, va concloure
la primera part del mateix, és
a dir el procés ordinari informatiu, en el qual
s'arreplegaren els testimonia fonamentals
per a la causa. Els documents
d'aquesta primera part van ser
enviats a Roma, en 1749, per
conducte del reverend pare fra Pedro
Juan de Molina, procurador general dels
pares franciscana descalços en la ciutat papal. Una vegada van ser examinats
aquests testimonis en la Sagrada
Congregació de Ritus, els jutges
admeteren la continua ció del procés
segons decret del 17 de maig de
1760. A partir d'ací la causa de la
beatificació va continuar per tal
de complir tots els requisits
d'aquests processos. Açò va significar molts anys, ja que a més van haver períodes de temps en els quals el mateix estigué suspens. Finalment va ser beatificada pel Papa
León XIII en 1'any 1881.
Un any després, és a dir 1882, va ser publicada a València (impremta de Nicasió Rius Monfort) 1'altra biografia important d'esta venerable
monja. Va ser 1'escrita pel prevere Dr. D. Juan Bautista Martínez i Tormo, vicari del convent de Benigànim i a més bon coneixedor d'aquesta causa ja que va ser postulador diocesà de la mateixa, i a més, per a escriure-la, va utilitzar els escrits que es -conservaven
del Dr. Felip Benavent el qual va
ser prevere de la parroquial de
Benigànim en temps de la beata i el seu confessor.
Quan finalment acabà aquest llarg procés, la documentació sobre el mateix es va reunir en res menys que onze volums, distribuïts d'aquesta manera: tres volums pertanyien al referit procés
ordinari informatiu, un volum al procés anomenat de Non Cultu,
un volum al procés de fama de santedat, quatre volums al procés apostòlic
sobre virtut i miracle, i dos volums
de decrets i posicions.
El testimoni sobre la mort de la marquesa Fausta Malferit, al qual
vaig a referir-me a continuació, està
inclòs en el procés ordinari
informatiu. Així mateix, aquest
episodi, també va ser comentat pel
pare Tosca en 1'esmentada biografia
(la publicada en 1715), la qual va ser escrita catorze anys abans d'iniciar-se el procés de la causa.
Aquesta biografia del pare Tosca
té un gran valor ja que va poder arreplegar
els testimonia de vàries monges que
van conviure amb la Beata Inés en el convent ja que tan sols havien passat divuit anys des de la seua mort. La
visita al convent del pare Tosca, en
1714, es degué a la sol·licitud de les monges per a que l'arquebisbat autoritzarà el trasllat del cos de la Venerable Mare a un lloc del convent, en el claustre, que consideraven més apropiat per a que fóra la seua sepultura Açó va ser el motiu per a que anara a Benigànim, el 2 d'agost de 1713, el Dr. D. Joseph Milán de Aragon, dignitat de chantre de 1'església metropolitana
de València en nom del canonge de 1'esmentada
església, i vicari general de l'arquebisbat, D. Jacinto Orti. Mesos després, el 4 de juliol de 1714 visitaren el convent amb el mateix motiu, els pares de la Congregació de Sant Felipe Neri D. Joseph Fernández de Marmanillo,
D. Miguel Sanchís i 1'esmentat Thomás Vicente Tosca. Aquest erudit pare, ben conegut per les seues obres de matemàtiques, física i astronomia, va escoltar llavors el testimoni de les monges que, com he dit, van conèixer a la Beata Inés. Posteriorment, en el procés incoat en 1729 apareixen els noms d'algunes d'aquestes monges, més en concret Sor Catarina María de San Agustín de 52 anys, Sor Ana María de San Agustín de 81 anys, Sor María Magdalena de San Pablo de 65 anys i Sor Ana María de San Roque de 64 anys.
D'aquestes monges, i d'algunes
altres que ja haurien mort quan s'incoa el procés ordinari informatiu en 1629 però que sí que van
poder parlar amb el pare Tosca en
1714, és el testimoni sobre la
marquesa Fausta Malferit i la Beata. Inés.
El pare Tosca, en la narració que escrigué sobre aquest episodi, diu que la Marquesa de Malferit estava molt malalta d’una malaltia de la que finalment va morir. Que al sentir-se tan malalta pregà a la Mare Inés que 1'assistira en aquelles circumstàncies pel singular afecte i devoció que li tenia, i que a
1'instant la va veure davant
de sí mateix en una imatge
de la Venerable Monja ocupada fregant roba en una gerra en el seu convent, ja
que així ho va dir a les
persones que estaven al seu costat
en aquells tràgics moments.
Continua dient el pare Tosca
que esbrinaren més tard que 1'ocupació que tenia la Venerable Mare aquell dia
a aquella hora coincidia amb
el que havia dit la marquesa
a la qual va assistir amb
gran consol de la seua ànima.
Conegut el cas per la priora
del convent li preguntà aquesta a la Venerable Mare que
perquè havia anat d'aquesta
manera, ja que estava
fregant, a assistir a la marquesa,
i aquesta li contestà que si
la cridava d'aquella manera
què tenia que fer, acabar de fregar
i entre tant que patira la pobra
senyora, i així morira.
En la narració del pare Tosca no trobem molts detalla sobre aquest episodi, els quals sí que es troben en els volums corresponents al procés ordinari informatiu que han d'estar, com ja he dit, en la Sagrada Congregació de Ritus allà en Roma. Jo vaig tenir la sort de
que m'arribaren alguns fulls
copiats, de la part corresponent
a aquest episodi, d'un d'aquests
volums impresos a Roma, en
concret un de l'any 1759, volum
que pertany a la biblioteca dels
actuals marquesos de Malferit.
Per açò he pogut saber moltes
més coses d'aquest episodi com
per exemple que la marquesa estava
malalta en
una de les habitacions de la seua casa senyorial a Ayelo, que el succés va tenis lloc entre la una i les dues del migdia del 17 de març de l'any 1695, que entre les persones que estaven al voltant de la marquesa en la seua habitació es trobava el metge Pere Vidal, el qual era a més el metge que solia atendre a les monges en el convent de Benigànim i que sembla exercia la seua professió en aquella població (possiblement tenia amistat amb la marquesa
i per aquest motiu la va assistir
en els seus últims moments),
que la marquesa va morir un
hora després d'haver dit que havia
vist a la Venerable Mare. Tot açó pel que respecta a aquests últims moments de la marquesa.
Al dia següent, quan ja el doctor Pere Vidal estava de tornada a Benigànim, la priora del convent, que era la Mare Isabel María del Santísimo Cuerpo de Cristo, el cridà perquè estava malalta una de les monges. Una vegada allí, i després d'haver atés a la monja malalta, el doctor Pere Vidal, recordant el que havia dit la marquesa poc abans de morir, li preguntà a la priora sobre en que estava ocupada la Venerable Mare entre la una i les dos del migdia del dia anterior, i la priora li contestà que fregant roba de la comunitat en una gerra. Quedà admirat el doctor Vidal referint a continuació a les monges el que havia presenciat allà en la casa senyorial de la marquesa en Ayelo. Quan acabà la seua narració la
mare priora manà cridar a la Venerable Mare i és quan va tenir lloc la conversa entre elles que comenta el pare Tosca en la seua biografia, el qual ho va conèixer tot açò
per tot alló que li narraren les monges en la
seua visita al convent en 1714 tal
com ja he dit, ja que en aquest any
probablement ja no vivia el doctor Vidal, ja que el seu nom no apareix entre els testimonis del procés ordinari informatiu.
Els volums en els quals està arreplegada tota la informació sobre
aquest procés de beatificació de sor
Josepha María de Santa Inés són d'un
gran interès per a conèixer la
religiositat i els costums de la
població de les nostres terres allà
per la segona meitat del regle XVII,
temes en el que va viure la Beata Inés de Benigànim. Per tot açò
pot ser fóra possible, i així ho
desitge jo, veure publicats algun dia
aquests volums que, com ja he dit,
han d'estar en la Sagrada Congregació
de Ritus. Una iniciativa, en aquest
sentit, de les autoritats, poble i religioses del convent de Benigànim
seria molt d'agrair.
Fernando
Goberna Ortiz
Publicat
a Crònica (revista comarcal de la Vall d’Albaida) a l'any 2002
No hay comentarios:
Publicar un comentario